De meest gestelde vragen over onze workshops in het ContentLAB lees je hieronder. Staat jouw vraag er niet tussen?
Stel jouw vraag dan per e-mail: info@datadirection.nl.

HOE ZIET HET PROGRAMMA ERUIT?
De invulling van het programma is per thema verschillend. Op de pagina van het thema vind je een gedetailleerd programma.
WELKE THEMA'S BEHANDELT HET CONTENTLAB?
Elke workshop in het ContentLAB neemt een ander contentthema onder de loep. Bekijk op de overzichtspagina welke thema's gepland staan.

Heb je een suggestie voor een thema? Laat het ons weten, neem contact op met: info@datadirection.nl.
HOEVEEL DEELNEMERS PER CONTENTLAB?
Circa 32 professionals kunnen maximaal deelnemen aan het ContentLAB. In het LAB werk je in kleine teams van ongeveer acht personen samen.
IN HET CONTENTLAB GA IK SCRUMMEN, WAT IS SCRUM?
Scrummen is in korte sprints direct werkende producten opleveren. Zodat snel duidelijk wordt of je goed bezig bent. Er wordt een 'definition of done' opgesteld waaraan het (eind)product moet voldoen om het te kunnen opleveren. Een sprint is een korte periode van een paar weken waarin je taken uitvoert. Deze taken komen uit stories. Alle items om een product te maken omschrijf je in stories: 'wie' wil 'wat' en 'waarom'. Een story past op een post-it.


Bij scrum worden experts bij elkaar in één team gezet. Binnen het team zijn er drie rollen:
  1. De product owner is eigenaar van het product en verantwoordelijk voor de realisatie het product.
  2. De scrum master is onderdeel van het scrum team en faciliteert het team.
  3. Het ontwikkelteam is samengesteld uit professionals die gezamenlijk het product op te leveren.


Je werkt met twee lijsten:
  1. De product backlog is een geordende lijst van wat er nodig is voor in het product. En de enige bron van requirements voor wijzigingen die aan het product gemaakt moeten worden. De product owner is verantwoordelijk voor de inhoud, beschikbaarheid en ordening.
  2. De sprint backlog is de verzameling product backlog items die tijdens de sprint opgeleverd moeten worden. Dit is inclusief het plan hoe het wordt opgeleverd. Het is een hulpmiddel voor het team om de voortgang de bewaken.


De meetings in scrum hebben een van tevoren vastgelegde lengte. In iedere sprint zijn er vier meetings:
  1. De sprint planning maak je aan het begin van de sprint. En duurt maximaal twee uur bij een sprint van twee weken. Aan de hand van product backlog selecteer je items die tijdens de sprint opgeleverd moeten worden. Je bepaalt wat en hoe het wordt opgeleverd.
  2. De daily scrum/stand-up is de dagelijkse meeting. En duurt maximaal 15 minuten. Ieder teamlid beantwoordt de vragen: Wat heb je gedaan? Wat ga je doen? Zie je problemen/uitdagingen? Heb je hulp nodig? Zijn er dingen die voor belang zijn voor andere teamleden?
  3. In de sprint review toon je het product dat af is. En duurt maximaal twee uur bij een sprint van twee weken. Alle stakeholders zijn hierbij aanwezig. En geven feedback.
  4. De sprint retrospective is de evaluatie van de sprint. En duurt maximaal twee uur bij een sprint van twee weken.

HOE WORDT SCRUM TOEGEPAST IN HET CONTENTLAB?
Lees hier de handleiding 'Scrummen in het ContentLAB'.

Alle aanwezigen hebben een rol in de scrum teams. Als deelnemer zit je als professional in een ontwikkelteam. Atie de Heer heeft de rol van product owner. De scrum masters van Data Direction begeleiden de ontwikkelteams.

Er zijn twee sprints . Vooraf zijn de stories voor deze sprints al bepaald. Als team gaan jullie deze stories uitwerken. Na de eerste sprint is er een sprint review: waarin jullie een presentatie geven van het product en feedback krijgen van de product owner.

De feedback nemen jullie mee in de tweede sprint. Jullie gaan het product verbeteren. En tot slot gaan jullie het eindproduct pitchen aan de product owner. Die beslist welk product het beste is.
MOET IK MIJ VOORBEREIDEN OP HET CONTENTLAB?
In het ContentLAB werken we volgens de scrummethodiek. Wil je het maximale uit deze leerzame middag halen? Lees dan vooraf de handleiding 'Scrummen in het ContentLAB', voor meer inzicht in deze methodiek en om bekend te zijn met de scrumbegrippen.
WIE IS DE TRAINER?
Het ContentLAB is onder leiding van content organizer & expert Atie de Heer. Zij is een autoriteit op het gebied van content; van contentstrategie tot contentmanagement, en alles daartussenin. In 1995 richtte ze Data Direction op, waar ze klanten als ABN AMRO, Ahold, PostNL, UWV, ING, Schiphol en ANWB ondersteunt op strategisch-inhoudelijk en organisatorisch vlak. Haar visie op content beschreef Atie in het in 2011 verschenen boek Content organizing in de praktijk.

In het LAB begeleiden de scrum masters van Data Direction de ontwikkelteams.
ONTVANG IK EEN CERTIFICAAT?
Ben je tijdens het hele ContentLAB aanwezig geweest? Dan ontvang je aan het einde van het programma een certificaat van deelname.
WAT KOST DEELNAME AAN HET CONTENTLAB?
Deelname aan het ContentLAB is kosteloos.
HOE SCHRIJF IK MIJ IN?
Inschrijven kan via het inschrijfformulier. Lukt dit niet? Stuur dan een e-mail naar: info@datadirection.nl.
KAN IK SAMEN MET COLLEGA'S TEGELIJK DEELNEMEN AAN HET CONTENTLAB?
Ja, dat is mogelijk. Jij en je collega's moeten zich afzonderlijk van elkaar via het inschrijfformulier aanmelden.

Lukt het inschrijven niet? Stuur dan een e-mail naar: info@datadirection.nl.
HOE KAN IK MIJN INSCHRIJVING ANNULEREN?
Heb jij je al aangemeld voor het LAB maar kan je helaas toch niet deelnemen? Je kan tot uiterlijk een week voor het LAB jezelf kosteloos afmelden via info@datadirection.nl. Meld jij je niet (op tijd) af? Dan zijn wij genoodzaakt om de kosten voor deelname in rekening te brengen aan jou of jouw organisatie.
WAAR IS HET CONTENTLAB?
De locatie van het ContentLAB is HNK (Het Nieuwe Kantoor) in Den Haag. Midden in de Randstad en centraal in de regio Haaglanden. Door de directe ligging van HNK Den Haag aan de A4 is deze locatie goed bereikbaar met de auto. Ook met het openbaar vervoer is HNK goed te bereiken.

Adresgegevens:
HNK Den Haag
Oude Middenweg 17
2491 AC Den Haag