Blogimages_2016trends

De 4 belangrijkste content trends in 2016

January 14, 2016
|

Hello 2016! De start van een nieuw jaar is altijd een mooi moment om vooruit te kijken. Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van content, – strategie, – marketing en – management die er dit jaar er écht toe gaan doen?

De wereld van content is enorm in beweging. Als ervaren Content Organizers zien wij vier trends die je in 2016 echt niet mag missen:

  • het belang van een eigen content DNA;
  • contentmarketing stapt uit de kinderschoenen;
  • videocontent integraal onderdeel van contentstrategie;
  • scrummen met content.

 

Trend 1: Het belang van een eigen content DNA

De hoeveelheid content stijgt ieder jaar. De grote uitdaging van 2016 is: ‘Hoe voorkomen we een content overload bij onze doelgroep?’. De consument kan het simpelweg niet allemaal meer lezen, bekijken of beluisteren. Om een contentshock (1) te voorkomen, gaat de consument filteren en het beste filter is wat dat betreft kwaliteit.

Kwaliteit vraagt om een eigen content DNA. Content met een eigen DNA is aantrekkelijk, attractief en het verleidt. Het bereikt, raakt, zet mensen in beweging en zorgt ervoor dat men graag die beleving willen delen met anderen en jouw klant wil zijn. Makkelijk gezegd, maar hoe pak je dit aan?

Door zorgvuldige en consequente keuzes te maken, krijgt content een eigen identiteit en herkenbare content DNA. Zo is het mogelijk om je leespubliek op basis van: stijl, vorm, samenstelling en tekstritme je bedrijf te laten herkennen.


Vier tips om content je eigen DNA mee te geven:

  • stel de klant voorop in al je content en spreek in zijn/haar taal;
  • biedt op basis van klantinzicht en -kennis de juiste content op het juiste moment;
  • blijf authentiek vanuit de eigen identiteit (DNA) van je bedrijf/organisatie;
  • maak minder content en focus op kwaliteit;

 

Trend 2: Contentmarketing stapt uit de kinderschoenen

Doet jouw bedrijf of organisatie nog niets aan contentmarketing? Tijd om wakker te worden! In de Verenigde Staten zijn de meeste bedrijven en organisaties al overtuigd (2). Op hoog tempo verschuiven de traditionele vormen van adverteren naar contentmarketing. Gaat Nederland dit jaar ook deze stap maken?


Contentmanagement organisatie 


Als je als bedrijf op een volwassen wijze content marketing wil inzetten, zou het een stap in de goede richting zijn om een contentmanagement organisatie (CMO) in te richten. Een CMO maakt effectief beheer van content mogelijk. Mits goed ingericht, biedt het nog meer grote voordelen:

  • focus op de consument en zijn informatiebehoefte, niet op het bedrijf, product of dienst;
  • snel en omnichannel in kunnen spelen op de wensen en eisen van de consument;
  • medewerkers beschikken altijd over de juiste en actuele informatie;
  • altijd omnichannel overzicht van de communicatie met de verschillende doelgroepen;
  • kosten voor marketingcommunicatie en klantcontact dalen;
  • content wordt een waardevol product in plaats van kostenpost;
  • content wordt veel beter gedeeld door consumenten.

 

 

Trend 3: Videocontent integraal onderdeel van contentstrategie

Van 2016 kunnen we verwachten dat videocontent belangrijk gaat worden. Video is de meest gedeelde contentsoort en het overgrote deel van ons dataverkeer (vooral via smartphones en tablets) (3).

 

Online video growth

 

Storytelling via video

Nederland brengt met één van de snelste (mobiele) infrastructuren in de wereld en de nieuwe technieken als virtual reality (VR) en 360°C video’s immersive storytelling via video tot leven (4). Met behulp van devices (bijvoorbeeld VR brillen) ontstaat er een nieuwe vorm van storytelling die de consument de mogelijkheid biedt om voor even in een andere wereld te stappen. 

Immersive storytelling klinkt wellicht nog als een ver-van-je-bed-show. Maar voor je het weet vertelt de concurrentie jouw verhaal via deze weg aan jouw doelgroep. Kortom, kritisch kijken naar je eigen videokanalen zoals YouTube en Facebook kan geen kwaad. Het is de hoogste tijd om videocontent te integreren in je contentstrategie.

 

Trend 4: Scrummen met content

Wie in 2016 intern draagvlak wil realiseren tijdens de ontwikkelperiode van bijvoorbeeld een website of webwinkel gaat scrummen met content. Hierdoor creëer je intern draagvlak en kan je de ontwikkeling vergemakkelijken.

Vaarwel ‘lorem ipsum’


“Scrummen met dummy afbeeldingen en ‘lorem ipsum’ werk toch prima?” Dat klopt, ontwikkelaars zijn heel goed in staat om door dummy afbeeldingen en ‘lorem ipsum’ teksten heen te kijken. Maar de gebruikers en stakeholders, die veel verder van het project afstaan, niet. Zij worden juist afgeleid door de details van de dummy afbeeldingen en teksten die niet kloppen. Het gebruik van echte content is voor ontwikkelaars en ontwerper dus van groot belang. De gebruikers en stakeholders kunnen tijdens elke demo met echte content veel beter feedback leveren.

Content en design


Daarnaast moet content in het ontwerp passen: de breedte van titels in het menu en de tekstgrootte moeten op het design worden afgestemd en andersom. Design bepaalt niet hoeveel content er op een website mag en kan en op zijn beurt bepaalt de content bepaalt het design niet. Het is wel essentieel dat content en design op elkaar afgestemd zijn.

Samen (ontwikkelteam en contentteam) optrekken is heel belangrijk voor het succes van het project. Door samen de ‘epics’ (onderdelen van de website) vast te stellen, die in de komende sprints worden ontwikkeld, kan er naadloos op elkaar ingespeeld worden. Deze werkwijze vereist een goede samenwerking tussen de content professional en de (interactie)designers. Samen bepalen zij hoe de content gepresenteerd moet worden. Om het maximale rendement uit content te halen, moet iedereen vanuit zijn/haar eigen expertise een bijdrage leveren.

 

Download deze blog

 

Over Data Direction – de Content Organizers

Als Content Organizers werken wij al ruim 20 jaar vol passie, deskundigheid en creativiteit aan goede content. Dit doen wij samen met mensen en merken uit de top-500, maar ook kleinere en grote organisaties. Wij geven antwoord op de vraag: ‘Hoe kunnen we content op het juiste moment en op de juiste – en dus klantgerichte – manier organiseren en managen?’. Data Direction maakt organisaties met haar contentoplossingen waardevoller voor al hun stakeholders.

 


 
Bronnen:
(1) http://www.businessesgrow.com/2014/01/06/content-shock/?utm_campaign=sniply-website-outboound&utm_medium=sniply&utm_source=sniply
(2) http://www.komarketingassociates.com/industry-news/marketers-plan-shift-budget-content-marketing-2017/
(3) http://www.adweek.com/socialtimes/the-future-of-content-marketing-is-online-video/626021
(4) http://www.adformatie.nl/nieuws/youtube-gaat-3d-videos-aanbieden