Project beschrijving

Klant
 VGZ
Datum
 2012
Categorieën
Contentaudit, Contentmanagement organisatie

‘Hoe krijgen we de content in lijn met de rest van onze nieuwe huisstijl?’


DE AANLEIDING
Een nieuwe (content)huisstijl
De coöperatie wilde een nieuwe huisstijl die beter bij het karakter van de organisatie en de tijd paste. Met alleen een nieuw logo en een nieuwe vlag was de coöperatie er echter niet. Ook de contenthuisstijl moest worden aangepast en de content moest worden herschreven om bij deze nieuwe huisstijl te passen. De contenthuisstijl moest ervoor zorgen dat de content voor alle kanalen en de verschillende merken eenduidig is en van hoogstaande kwaliteit.

Een nieuwe visie
Daarnaast heeft Coöperatie VGZ aan Data Direction gevraagd mee te helpen bij visieontwikkeling voor de lange termijn, waarbij de ontwikkeling van een contentmanagementorganisatie centraal stond.
DE OPLOSSING VAN DATA DIRECTION VOOR VGZ
Contentaudit en -instrumenten
Met een contentaudit heeft Data Direction een overzicht van alle aanwezige content in contentmaps gecreëerd en de kwaliteit van de content in kaart gebracht. Om eenduidige contentinstrumenten te ontwikkelen, die kwalitatief hoogstaande content voortbrengen, heeft Data Direction de gewenste situatie onderzocht. Op basis van deze gewenste situatie zijn de volgende instrumenten geadviseerd:
  1. een redactieformule waarin beschreven werd hoe de merken onder de Coöperatie VGZ hun klanten willen aanspreken in verschillende kanalen;
  2. een schrijfwijzer waarin concreet beschreven is welke taal gebruikt wordt door alle medewerkers die content schrijven waarmee met klanten wordt gecommuniceerd binnen de Coöperatie VGZ;
  3. een beschrijving van een contentregister om alle content waarmee met klanten wordt gecommuniceerd in beeld te brengen. Het doel van het contentregister is om een duidelijk beeld te krijgen wat op welk moment naar welke klant verstuurd moet worden;
  4. een aantal workflows voor verschillende soorten wijzigingen van de content, om contentcreatie te stroomlijnen.
HET RESULTAAT VOOR VGZ
De basis is gelegd voor een integraal contentmanagement:
  1. De creatie van alle content binnen de Coöperatie VGZ gebeurt volgens gedragen richtlijnen en is daardoor uniform en van hoogstaande kwaliteit.
  2. Er is een beter beeld van alle processen en afhankelijkheden daartussen bij de medewerkers die dagelijks met content werken (redacteuren en contentmanagers).
  3. Er is een visie op de ontwikkeling van een contentmanagementorganisatie, waarin de ontwikkelde workflows een plaats moeten krijgen en een contentregister moet zorgen voor inzicht in de aanwezige content.