cap_0597

Terugblik workshop contentstrategie in het ContentLAB

April 21, 2017
|

Wegens succes en veel interesse stond het thema ‘contentstrategie met een eigen content DNA’ in ons ContentLAB van 20 april opnieuw centraal. Het was weer een leerzame en inspirerende middag vol theorie, strategie, creativiteit én scrum!

Tijdens het ContentLAB deelde Atie de Heer (oprichter Data Direction) haar visie over het belang van contentstrategie. Aan de hand van ‘DE KISS CODE’ kregen de deelnemers inzicht in hoe zij zelf een sterke contentstrategie kunnen ontwikkelen. Met daarbinnen een content DNA die past bij de eigen organisatie én haar doelgroep.

“Draagvlak voor een contentstrategie blijft leven door telkens met tips en instrumenten te komen waar gebruik van gemaakt kan worden. Elke keer weer iets nieuws laten zien zorgt ervoor dat je de aandacht vasthoudt.”

– Atie de Heer

contentstrategie_DE KISS CODE

Aansluitend vertelde Erwin Schaapman (managing partner Data Direction) hoe hij samen met Schiphol Group een sterk content DNA heeft ontwikkeld. Schiphol is druk bezig deze nu door te voeren in alle content. Schiphol wil van een procesgericht merk naar een human brand, waar de ‘menselijke maat’ en ‘transparantie’ twee van de vijf kernwoorden zijn.

“In een goede contentstrategie staat je medewerker centraal. Zij zijn, ook als online je primaire contactkanaal is, bepalend voor hoe je organisatie door jouw klanten wordt ervaren.”

– Erwin Schaapman

In het tweede gedeelte van de middag stroopten de deelnemers zelf de mouwen op. In teams van circa acht contentprofessionals werd m.b.v. de Agile Methode (Scrum) de eerste opzet van een contentstrategie neergezet. Aan de hand van een fictieve case en vooraf uitgewerkte stories, gebaseerd op de bouwstenen van DE KISS CODE, leerden de scrumteamleden in twee sprints een contentstrategie ontwikkelen. Deelnemers (die elkaar niet eerder ontmoet hadden), afkomstig uit o.a. de financiële sector, zorgsector, logistiek, retail, politieke partij en IT bedrijven werkten hecht samen om het beste resultaat te realiseren. Elk team werd begeleid door één van onze gecertificeerde scrum masters.

“Ik vond het leuk om te zien dat er zoveel mensen uit andere branches bij deze workshop aanwezig waren en om ervaringen van anderen te horen. Fijn om van tevoren te lunchen zodat je de andere deelnemers leert kennen. De sprekers presenteerden goed en interactief en door vervolgens met groepjes de theorie in de praktijk te brengen was het een gebalanceerde, interessante en leuke middag. Ook vond ik het prettig om na de workshop de informatie op papier mee te krijgen naar huis.”

– Jerney Voorbij, Harvest House 

Bekijk het fotoverslag van de workshop contentstrategie en content DNA van donderdag 20 april 2017.


Data Direction lanceerde begin 2016 het ContentLAB, de plek voor experiment, onderzoek en training. Met het ContentLAB helpt Data Direction professionals meer resultaat uit content te halen. En hun inzicht, kennis en vaardigheden naar een hoger niveau tillen.

Wil je ook deelnemen aan een workshop in het ContentLAB? Bekijk hier welke workshops je binnenkort kun volgen in het ContentLAB.