Cases

Gemeente Ede

Hoe kunnen we ons contentmanagement efficiënt organiseren?

  • Aanleiding

Van contentfrustratie naar contentmanagementorganisatie

De gemeente Ede heeft via haar on- en offline kanalen veel contact met burgers, maar in de loop der jaren was er steeds meer inefficiëntie ontstaan in de achterliggende processen.

De content op de site werd beheerd door verschillende divisies, die ieder voor zich vragen over hun werkgebied afhandelden. Doordat centrale kanaalsturing ontbrak, werden klanten op een inconsistente manier aangesproken en waren de klantcontactkosten hoger dan nodig. Om deze ontwikkelingen een halt toe te roepen, schakelde de gemeente Data Direction in om een klantvraaganalyse uit te voeren en de contentorganisatie in te richten.

Case Gemeente Ede Data Direction
  • Oplossing

Klantvraaganalyse fundament voor centrale redactie

Om de huidige en gewenste situatie in kaart te brengen, namen we interviews af onder medewerkers en organiseerden we workshops voor stakeholders. Er bleken in de organisatie veel mensen in verschillende rollen met content bezig te zijn. Dit zorgde voor ingewikkelde processen en een inefficiënte productiecyclus. De beste oplossing bleek: redactie en contentmanagement centraal organiseren.

Naar aanleiding van de analyse werkten we samen met beslissers uit alle afdelingen binnen de gemeente een contentstrategie uit. Tijdens dit proces werd duidelijk dat er ook behoefte was aan een contentaudit. Hierbij brachten we bestaande content en de kwaliteit ervan in kaart. Daarnaast regisseerden we ook de contentmigratie naar de nieuwe site van de gemeente Ede.

Ook toen de centrale redactie eenmaal draaide, bleven we intensief betrokken bij de contentorganisatie van de gemeente Ede. We voerden bijvoorbeeld periodieke klantvraaganalyses uit van contacten via telefoon, balie en website. Zo zorgden we ervoor dat de aangeboden content continu goed aansloot op de behoeftes van klanten. Door deze aanpak is de redactie in staat om relevante content te maken, die gegarandeerd beter wordt gevonden en het juiste antwoord geeft.

  • Resultaat

Effectievere organisatie en kostenbesparing

Data Direction heeft ervoor gezorgd dat steeds meer mensen de website van de gemeente gebruiken om informatie te vinden of een antwoord op hun vraag te krijgen. Hierdoor namen kosten voor klantcontacten via telefoon en balie af. Daarnaast zijn contentontwikkeling en beheerprocessen doelgerichter geworden en sluit de website beter aan op de behoefte van de bezoekers.

Geïnspireerd geraakt?

We vertellen je graag meer over onze aanpak, interessante businesscases of mogelijke maatwerkoplossingen voor jouw organisatie.

Neem contact met ons op