Cases

"Hoe laten we onze content beter aansluiten op onze doelgroepen en onze strategie?"

Robeco

  • Aanleiding

Onvoldoende bereik

Robeco is een van de grootste vermogensbeheerders van Nederland, gespecialiseerd in fondsbeleggen, met kantoren over de hele wereld. De klanten van Robeco variëren van particulieren en bedrijven tot institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen.

Het bereik van de content van Robaco was onvoldoende, waardoor de content niet het gewenste resultaat opleverde. Robeco heeft een groot aantal verschillende soorten klanten en had een groot aantal middelen waarmee ze met die klanten communiceerde.
De middelen vonden hun oorsprong in verschillende afdelingen en het ontbreken van een gezamenlijke contentaanpak. Het overzicht ontbrak, evenals een gemeenschappelijke strategie op dienstverlening naar de verschillende klanten. Daarnaast wilde Robeco de consumentenmarkt beter aanspreken. De content moest deze strategische wijziging ondersteunen.

  • Oplossing

Robeco als Thought Leader

Om deze strategie succesvol te implementeren heeft Robeco aan Data Direction gevraagd om een contentstrategie te ontwikkelen, als onderdeel van een blauwdruk voor een contentmanagementorganisatie (CMO) die de kwaliteit van de content beter liet aansluiten op de doelgroepen en die de retailstrategie ondersteunt.

  • Contentstrategie
  • Contentorganisatie
  • Planning & architectuur
Contentstrategie

Contentstrategie

Met workshops en interviews met de stakeholders is de huidige situatie en gewenste situatie van de contentstrategie in kaart te brengen. Door het gebruik van workshops en interviews hebben de stakeholders direct inspraak in het proces en wordt een latere oplossing breed gedragen.

Op basis van de beschrijvingen van de huidige situatie is een contentstrategie uitgewerkt. We adviseerden Robeco in de contentstrategie om zich als ‘Thought leader’ op te stellen op de thema’s die de organisatie als kernthema’s zag: ‘pensioen’, ‘duurzaamheid’ en ‘kwantitatief beleggen’.

Contentorganisatie

Contentmanagementorganisatie

De contentstrategie vormde het vertrekpunt voor de blauwdruk van de contentmanagementorganisatie (CMO).

De CMO moest Robeco ondersteunen om als ‘Thought leader’ te worden erkend door haar klanten en potentiële klanten. De blauwdruk die we daarvoor opstelden is een volledige beschrijving van de contentmanagementorganisatie. Hierin beschrijven we onder andere welke rollen, taken en processen nodig zijn om de content voor de verschillende middelen te maken en te onderhouden.

Planning & architectuur

Contentplanning & contentarchitectuur

Als bijlagen van de blauwdruk werden ook een contentplanning en contentarchitectuur meegeleverd.

Door middel van deze documenten werd voor elk soort content bepaald hoe vaak het uit moet komen, wat de eigenschappen moeten zijn (het onderwerp bijvoorbeeld) en uit welke onderdelen het moet bestaan. De contentarchitectuur beschrijft de opzet van elk contenttype in elementen.

  • Resultaat

Bereik verdubbelt in een jaar

Robeco wordt dankzij de CMO en andere projecten in die periode door 94% van de klanten gezien als kennisdeler. Klanten zien het bedrijf bovendien als thought leader op het gebied van kwantitatief beleggen en duurzaamheid. Het aantal op de website gelezen artikelen en bekeken video’s verdubbelde in een jaar.

We hebben meer in huis

Laat je inspireren door de andere cases van Data Direction.

Bekijk alle cases