Kennis

Is er eigenlijk wel verschil in contentmarketing voor B2C en B2B?

  • FD

B2C richt zich op de homo sapiens en B2B richt zich op de, eh… homo B2Biens. Want verschil moet er zijn. Of toch niet?

B2B-marketing is een complete andere sport dan B2C-marketing. Helemaal als we het over contentmarketing hebben. Tenminste dat zeggen contentstrategen.

Volgens Atie de Heer, directeur Data Direction, is het van essentieel belang dat content voortkomt uit het DNA van de organisatie. “In B2B moet je echt laten zien wie je bent. Als je een klassiek bedrijf hebt, moet je niet met flitsende content komen. De boodschap, de stijl, de tone-of-voice: het moet allemaal kloppen.” Content-DNA heet dat.

Daarnaast is het volgens De Heer makkelijker om content voor consumenten te produceren dan voor bedrijven en is er dus wel degelijk onderscheid tussen de mens privé en de mens op het werk. “In bedrijven heb je namelijk te maken met Decission Making Units. Voordat een organisatie iets van je koopt, moet er vaak eerst een commissie naar kijken. Je moet dus weten wie daar allemaal bij betrokken zijn. Een inkoper heeft een andere informatiebehoefte dan een beslisser van een andere afdeling. Je zult je content heel gericht en persoonlijk moeten maken en dus goed moeten afstemmen.”

Lees het hele artikel

Over Atie de Heer

Atie de Heer startte in 1995 met haar bedrijf Data Direction en legde vanaf het begin de focus op inhoud. Ze bedreef al contentmarketing toen de huidige generatie marketeers bij wijze van spreken nog in de luiers zat.

Ze is de auteur van het boek ‘Content Organizing in de Praktijk – alles over het strategisch inzetten van content’ en mag bedrijven als Ahold, Schiphol, PostNL, UWV, ING en ANWB tot haar klanten rekenen.

Linkedin