Kennis

Content met een eigen DNA. Dat Werkt!

  • Atie de Heer

Om doelgericht en consistent met je klanten te communiceren heb je een Content DNA nodig. Maar wat is een Content DNA?

Een Content DNA is een spiegelbeeld van je bedrijfscultuur. De reflectie die je klanten beleven en voelen in al je content tijdens alle communicatie en contactmomenten. Wat je klanten ook lezen, zien of ervaren, met een Content DNA is de boodschap en beleving altijd overal hetzelfde.

Atie de Heer, oprichter Data Direction
Data Direction Content DNA Social Today | FrankWatching

Een Content DNA is dus niet harde content in je webshop, in een folder content met passie en warmte en tegelijkertijd klanten op een serieuze toon te woord staan.

Los van elkaar is er met geen van drieën iets mis. Het past alleen niet bij elkaar. Hierdoor beleeft jouw klant bij elk contact steeds iets anders en weet daardoor niet meer wie je als organisatie bent.

Kernbegrip

Wat je nodig hebt is een kernbegrip; een fundament of blauwdruk waardoor elke volgende uiting past bij de vorige. Zo bouw, bewaak en versterk je het grotere verhaal; de identiteit van je organisatie.

Elk mens en elk bedrijf heeft een DNA met unieke normen en waarden. Die normen en waarden worden meestal in een kernbegrip ‘gevangen’: Een paar bekende voorbeelden:

  1. Aandacht voor…..van Ikea
  2. Een reis vol inspiratie …. van KLM
  3. Iedereen is uniek …van Axe
  4. Alles voor een glimlach … van Coolblue
  5. Data Direction…. Your content. Connected.

Meestal stopt het bij het vaststellen van deze kernwoorden. Terwijl juist anno nu door de grote hoeveelheid kanalen altijd en overal hetzelfde verhaal over hetzelfde onderwerp verteld moet worden. Een kernbegrip, jouw Content DNA, moet iedere dag geladen worden.

Dat was ruim twintig jaar geleden veel makkelijker. Er waren minder kanalen en de contacten waren persoonlijker. Je had fysiek contact, was altijd jezelf en dat creëerde een band. Vanaf 1995 kwamen de webwinkels echt op gang. Jaren later kreeg social media een dominante plek in hoe wij met elkaar communiceren. In de beginjaren van deze ontwikkelingen lag de focus vooral op de functionaliteit. De content deed er niet zoveel toe.

Wij, van Data Direction, waren destijds een roepende in de woestijn. Dat pakten we natuurlijk ook nog eens totaal verkeerd aan. We vertelden dat content belangrijk was en dat 30% van het budget voor een nieuw kanaal naar content moest gaan. Dat hielp niet echt omdat we er niet bij vertelden waarom dat nu belangrijk was.

Nu, ruim twintig jaar later, ontstaat er echt begrip en aandacht voor content. Nu wordt er nagedacht over eenduidigheid en consistentie omdat bedrijven er last van hebben dat hun boodschappen in alle  kanalen niet meer hetzelfde zijn. Het is lang niet altijd zichtbaar dat de webshop, de winkel, het tijdschrift en het webcare team van één bedrijf zijn. Deze bundeling, die kracht zou moeten betekenen, presenteert zich juist als zwakte omdat het verhaal niet hetzelfde is. Of nog erger het spreekt elkaar tegen.

Waarom een Content DNA?

Om van die zwakte een kracht te maken hebben wij het Content DNA ontwikkeld. Een handzaam instrument om er voor te zorgen dat jouw klanten direct weten dat jij het bent, waar ze je ook ontmoeten.

Model Content DNA kwadrant Data Direction Atie de Heer

Het Content DNA bestaat uit twee eigenschappen, onderverdeel in  vier vakken:

Karaktereigenschappen:
  • DNA van je bedrijf:

    Jouw normen en waarden;

  • Stijl van je bedrijf:

    Hoe omgegaan wordt met medewerkers, klanten, etc.;

Kleur/identiteit eigenschappen:
  • Voice en toon:

    De stem van je bedrijf en de gekozen toon (woord en beeld) die past bij jouw doelgroep en bedrijf;

  • Ritme:

    De afwisseling en het tempo van je content (tekst, beeld en video).

Elk vak heeft zijn eigen ingrediënten. Een Content DNA is als een cocktail. Je mengt allerlei bij jouw passende ingrediënten tot een geheel en dan ontstaat er iets lekkers. Iets dat bij je past en dat  je kan uitdragen zodat je door iedereen herkent wordt. Iets wat je publiek raakt en mensen blijvend met je verbindt. Dat doet een Content DNA voor jouw en jouw bedrijf.

Contentstrategie ContentDNA Atie de Heer
  • Over ons

Your Content. Connected.

Bij Data Direction maken we samen van jouw organisatie een geoliede contentmachine, aangedreven door je eigen mensen. Op basis van je DNA genereren en publiceren we consistente, en dus herkenbare verhalen. Die via de juiste mensen, gestroomlijnde processen en beste tools op het juiste podium terechtkomen. Zo raak je je publiek en verbind je mensen blijvend aan je merk.

Meer over ons

We hebben meer in huis

Onze blogs, whitepapers en updates bieden een schat aan informatie voor iedereen die met content bezig is.

Bekijk alle artikelen