Kennis

Content voor voice marketing
via smart speakers

“Hey Google, hoe maak ik content voor je?” De komst van 'voice' marketing biedt organisaties nieuwe kansen. Wat moet je weten als het gaat om content voor voice technologie & smart speakers?

Bekijk workshop voice

Waarom zijn smart speakers & voice assistants interessant voor je merk of organisatie?

Spraakgestuurde technologie, één van de onderwerpen die we dit jaar enorm in aandacht hebben zien groeien. Vanuit allerlei hoeken komt de vraag, of jij als professional, er iets mee moet of gaat doen? Het blijft alleen soms nog wel wat vaag: Waarom zou je er iets mee doen? Wat betekent het voor je content en hoe pak je het aan? Vragen die we in dit artikel bespreken.

Thuis bij je doelgroep

De komst van smart speakers en de technologie rondom voice biedt je organisatie nieuwe kansen en mogelijkheden om jouw rol en positionering als merk te verstevigen bij de doelgroep, thuis.
Klanten kunnen vanuit hun woonkamer, zonder lichamelijke moeite, jouw diensten gebruiken of producten kopen. Denk bijvoorbeeld aan het opzoeken van reisinformatie, kopen van (vlieg- en concert-)tickets of gebruikmaken van een andere service die eenvoudig met een conversatie kan worden afgehandeld.

Micro-moment

Door voice assistants kan je als merk letterlijk en figuurlijk je doelgroep thuis bezoeken. Je wordt een onderdeel van hun veilige leefomgeving en -belevingswereld. Hoe en op welke moment je je doelgroep aanspreekt wordt des te meer van cruciaal belang.

Een groeiend aantal bedrijven, nu vooral nog de grote jongens, biedt al een ‘Action on Google’ aan. KLM biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om via hun Actions vluchtinformatie op te zoeken en zelfs tickets te boeken. Via de Albert Heijn Action kun je een boodschappenlijst maken, recepten opzoeken en de bonusfolder van deze week opvragen.

Een prominente plek in de middelenmix

De opinie dat spraakgestuurde systemen een grote vlucht gaan nemen wordt breed gedeeld. Het zal zijn plek in de contentmarketingstrategie moeten krijgen. Vooral Google Home heeft in Nederland al een voet tussen de deur gekregen.

In huishoudens met een smart speaker wordt deze gemiddeld 67 minuten per dag gebruikt.

The Nielsen Company, 2018

“Hey Google, hoe maak ik content voor je?”

Content maken voor een smart speaker of voice assistant is nogal wat anders dan content maken voor een website. Een smart speaker vereist een andere manier van interactie dan een beeldscherm en vereist daarmee ook een andere manier van content aanbieden dan een website.

Voice search: veranderend zoekgedrag vraagt om andere content en een nieuwe SEO-strategie

Voice gebruikers zoeken anders dan de gemiddelde gebruiker van een zoekmachine. Voice gebruikers typen geen zoekopdrachten maar gebruiken hele zinnen om te vinden wat ze zoeken. Wil je als bedrijf óók de vragen van het verwachte toenemende aantal voice gebruikers kunnen beantwoorden, dan heb je een ander soort content nodig.

Alleen met een toppositie wordt je gehoord

Daarbovenop maken voice assistants slechts gebruik van de beste zoekresultaten. Google Assistant leest bijvoorbeeld vooral ‘featured snippets’ voor. Die snippet is het eerste resultaat, dat vaak in een boxje bovenaan de resultatenpagina wordt getoond. Dit betekent dat jouw voice content een toppositie moet hebben in een zoekmachine wil je bij je doelgroep gehoord worden. Het wordt daarmee nog belangrijker om je SEO onder de loep te nemen en van ‘voice search’ een onderdeel van je strategie te maken.

Afbeelding: featured snippet

Voice design: de stem van je merk

De komst van smart speakers en voice assistants maakt de tone of voice van je organisatie belangrijker dan ooit. De stem van je merk weerspiegelt het DNA van je organisatie en moet dus zowel in haar ‘tone’ als in haar ‘voice’ passen bij je merk(waarden), herkenbaar en uniek zijn.

De stem van je merk en haar stijl, toon en ritme leg je vast in een contentstrategie met een sterk content-DNA.

Kennis & vaardigheden samenbrengen in één team

Het bouwen van spraakgestuurde systemen vraagt om een aanpak waarbij verschillende disciplines samen verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat. In goede websites zijn content en interactie sterk verweven en bij spraakgestuurde systemen is dat nog sterker het geval. Om het meeste uit elke interactie te halen kunnen een interactiedesigner, developer en copywriter niet volgordelijk aan de slag gaan.

Veel organisaties hebben de afgelopen jaren al de eerste stappen gezet in het opbouwen van multidisciplinaire teams die samen verantwoordelijk zijn voor een website, intranet of ander digitaal eindproduct. De eisen die gebruikers stellen aan digitale producten maken het nodig om deze disciplines samen te laten werken om tot een geslaagd eindproduct te komen.

Welke disciplines heb je nodig?

Een voice-interactiedesigner, copywriter en developer hebben samen de kennis en vaardigheden die nodig zijn om een goed werkend digitaal eindproduct op te leveren.

  • Voice-interactiedesigner: De expert in het bedenken van hoe de communicatie tussen gebruiker en apparaat moeten werken om tot het uiteindelijke doel te komen.
  • Copywriter: Weten welke bewoordingen nodig zijn om tot een vloeiend ‘gesprek’ te komen en het geheel een herkenbare stijl te geven is het veld van de copywriter.
  • Developer: De developer is nodig voor de technische implementatie. De technische implementatie stelt ook eisen aan de interactie. Bijvoorbeeld omdat de gebruiker toestemming moet geven voor gebruik van de locatie van het apparaat.
  • Dit is een smart speaker
  • Aanbieders van smart speakers
  • Ontwikkelingen op de markt
Dit is een smart speaker

Smart Speakers: wat is het & wat kun je ermee?

Een smart speaker in een speaker waartegen je kan praten. De ingebouwde virtuele / voice assistent maakt het mogelijk dat je gesproken commando’s kan geven en vragen kunt stellen. Als voorbeeld nemen we de smart speaker van Google. Je activeert de assistant door te zeggen ‘Hey Google’ en vervolgens je vraag te stellen ‘Wat voor weer wordt het vandaag?’ of ‘Zet de wekker om 08:00 uur in de ochtend’.

Volgens onderzoek van Adobe worden smart speakers, naast weersvoorspellingen en alarmen, het meest gebruikt voor het luisteren naar muziek, (algemene) zoekacties, en nieuws. Maar steeds vaker ook voor het verbinden met andere software en apparaten in huis, om zo ‘smart home commando’s’ te kunnen geven aan de slimme lichten, de thermostaat en de robotstofzuiger.

Aanbieders van smart speakers

Welke merken bieden smart speakers?

Google Home en Amazon Echo zijn voorbeelden en traditionele speakerfabrikanten, zoals Sonos, JBL en Bose bieden ook smart speakers aan. JBL met Google Assistant en Sonos en Bose met Alexa (Alexa is – nog – niet in het Nederlands). Google Assistant is ook de service die je Google Home speaker slim maakt en Alexa maakt je Amazon Echo tot een slimme speaker.

Ontwikkelingen op de markt

Hoe ziet de markt van smart speakers eruit?

Amazon is met Alexa wereldwijd marktleider in smart speakers. Volgens Gartner had 12% van de online populatie in de VS, Groot-Brittannië en China in januari 2018 een spraakgestuurde speaker in hun huishouden. Meer dan 1 op de 5 gebruikt die elke dag.

In het tweede kwartaal van 2018 werden er 16,8 miljoen van verkocht, waarvan 5,4 miljoen keer een van de Google Home modellen volgens cijfers van Canalys. Cijfers voor de marktpenetratie in Nederland zijn er niet. Wel weten we dat sinds oktober 2018 de Google Home modellen in het Nederlands beschikbaar zijn en dat midden november 2018 (na Black Friday) die bij veel winkels uitverkocht waren.

Het aanbieden van een skill voor Alexa is eigenlijk alleen interessant voor bedrijven die internationaal producten aanbieden, omdat Alexa nog niet in het Nederlands beschikbaar is. Voor Google Assistant is dat een ander verhaal: in steeds meer Nederlandse woonkamers is een Google Home of andere smart speaker met Google Assistant terug te vinden. Dat maakt het ook interessant om een ‘Action on Google’ voor Google Assistant te maken.

Workshop binnenkort

Een goede voice interactie maken is best een uitdaging. Leer hoe je een goede conversatie opbouwt en hoe een digitale virtual assistant in elkaar zit.

Geef je organisatie een stem

Heb je interesse in spraakgestuurde technologie, voice marketing en de mogelijkheden van smart speakers voor je organisatie? Volg een workshop of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Neem contact op