Kennis

Content voor voice search in 2020

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) verandert door voice search. Wat dat betekent voor jouw content zetten we uiteen in dit artikel.

De afgelopen jaren zijn de richtlijnen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) veranderd. Om vooruit te lopen op voice search gebied heeft Google een stille revolutie doorgevoerd. De focus van de zoekmachine is nog maar beperkt op pagina’s en steeds meer op elementen op pagina’s. Al sinds 2013 heeft Google haar algoritme klaargestoomd om goede resultaten te geven op voice search zoekopdrachten. Sinds die tijd zijn individuele elementen op pagina’s, zoals paragrafen en titels een veel grotere rol gaan spelen. Waarom? Omdat Google niet een pagina kan voorlezen als je zoekt met je stem, maar wel een element van een pagina.

Hoe maak je content voor voice search?

Je maakt content voor voice search door de paragraaf centraal te stellen. Elke paragraaf moet op zichzelf antwoord geven op één vraag. Het liefst staat die vraag in de titel boven de paragraaf. Vermijd tabellen, of voorzie ze in ieder geval van uitleg en zorg dat er geen essentiële tekst in afbeeldingen is opgenomen.

De rol van URL’s en pagina’s

Denken in pagina’s en URL’s is van ondergeschikt belang in de wereld van voice. Klassieke SEO is daar juist wel op gericht: hoe scoor je met een pagina zo goed mogelijk in Google. Voice search vraagt dus om een radicaal andere benadering van SEO. Bij een voice zoekopdracht leest Google immers alleen de content van een (fragment van een) alinea voor. Dat betekent dat elk onderdeel van een pagina (lees: alinea’s, tabellen en afbeeldingen) op zichzelf gevonden moet kunnen worden. Overigens is de pagina niet helemaal onbelangrijk geworden, want die moet wel voldoen aan de kwaliteitseisen van Google, anders worden de elementen op die pagina ook niet gevonden. En er zijn natuurlijk ook veel gebruikers die niet zoeken met hun stem en dus ‘gewone’ zoekresultaten van Google te zien krijgen.

Voorgelezen resultaten

Bij voice search wordt een resultaat voorgelezen door de virtuele assistent. Staat een resultaat van jouw website op positie 1 (of natuurlijk positie 0), dan krijgen gebruikers op een groot deel van de zoekopdrachten jouw antwoord te horen. Het apparaat van je klant leest dan namelijk jouw antwoord voor wanneer dat het beste aansluit op de vraag.

De 0-positie wordt ook wel ‘featured snippet’ genoemd. Die is belangrijk, want die wordt ongeveer in 40% van de gevallen voorgelezen. Sta je niet in een featured snippet? Dat kan goed. Het is erg moeilijk om deze plek bovenaan in de lijst te bemachtigen. Het is ook geen probleem, bedenk dat in 60% van de gevallen een ander resultaat wordt voorgelezen.

SEO richtlijnen voor voice

De volgende punten zijn belangrijk om specifiek bij voice search opdrachten goede resultaten te geven voor je content

  • Zet jij titels in vraagvorm? Zet belangrijke titels in vraagvorm. Mensen gebruiken via search vaak volledige vragen die bestaan uit meer woorden. Google matcht dat graag met titels die in vraagvorm staan.
  • Betekenisvolle alinea’s: Zorg ervoor dat elke alinea op zichzelf betekenisvol, zinnig is en antwoord geeft op de mogelijke vraag van de gebruiker of een antwoord is op de eventuele titel van de pagina. Elke alinea kan door Google apart worden voorgelezen als resultaat van een zoekactie. De pagina is niet het punt van focus, dat is de alinea!
  • Laat de vraag terugkomen: Laat in een alinea liefst de vraag nog expliciet een keer terugkomen: Dus als antwoord op de vraag: ‘Hoe hoog wordt een boom?’ niet alleen ‘Tot 120 meter’, maar ‘Een boom kan op sommige plekken wel tot 120 meter hoog worden’. Dat zorgt ervoor dat de gebruiker kan inschatten dat Google zijn/haar vraag goed begrepen heeft.
  • Beschrijvende content: Zorg voor beschrijvende content bij tabellen. Google kan tabellen niet voorlezen. Een tekst wel.
  • Natuurlijk taalgebruik: Gesproken zoekopdrachten zijn veel vaker volledige vragen. De gebruiker mag dan ook een volledig antwoord verwachten. Zo krijg je iets wat lijkt op een natuurlijk gesprek. Daar moet je bij het creëren van nieuwe content zeker rekening mee houden.
  • Lokale zoekopdrachten: Onderzoeken tonen aan dat veel zoekopdrachten lokaal gerelateerd zijn. Met andere woorden, mensen willen informatie vinden die betrekking heeft op de locatie waar zij zich bevinden. Dat is de reden waarom bij een hogere populariteit van gesproken zoekopdrachten, lokale zoekresultaten voor de algoritmes van Google belangrijker zullen worden. Vooral wanneer je een product of dienst wilt aanbieden kan het een goed idee zijn om de locatie op te nemen in titels.
  • Korte antwoorden: Google heeft een voorkeur voor korte antwoorden op gesproken zoekopdrachten. De meest voorkomende zoekresultaten hebben een lengte van 29 woorden. Zorg dus ook dat je de lengte van je alinea’s beperkt houdt. Hou je aan één onderwerp per alinea. Wil je een aspect uitgebreider uitleggen, voeg dan liever een extra alinea toe.

Je voice strategie is niet compleet zonder aandacht voor voice search. Maar daar houdt het natuurlijk niet op. Voice technologie stelt je als organisatie voor allerlei uitdagingen. We helpen je graag om zin en onzin te scheiden. Lees er meer over in deze andere artikelen en meld je aan voor de workshop voice strategie: