Kennis

Corona legt alles stil, jij moet juist nu actief worden met creatieve content

  • Atie de Heer

Het coronavirus veroorzaakt een coronacrisis. Daar zijn we allemaal van overtuigd. Iedereen wordt erdoor geraakt. In welke mate en in welke vorm? Dat weet niemand. Wel is duidelijk dat je niet stil moet zitten. Juist nu moet je extra actief zijn. Deze spreuk van Gandhi geeft dat heel treffend aan: ‘De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent’.

  • Leestijd: 4 minuten

En minstens zo belangrijk is daar zorgvuldig over te communiceren met je doelgroepen. Het gaat nu echt om communiceren met creatieve content. Dat is nodig om je te onderscheiden binnen deze enorme nieuws-tsunami én om mensen te verleiden juist nu jou boodschap te lezen. Mensen zijn immers uit hun doen. Sommige mensen moeten of nog harder of anders werken dan normaal omdat ze een vitaal beroep hebben. Andere mensen moeten vanuit huis werken – vaak ook met kinderen thuis – en kunnen niet zo 1,2,3 op collega’s terugvallen. En dan is er ook nog eens de zorg die we allemaal hebben: het coronavirus zelf.

Zit niet stil

Ondanks het feit dat het voor veel organisaties heel moeilijk is, moet je juist nu investeren. De coronacrisis kan lang duren, het gaat ook wel weer voorbij. Zorg er voor dat je dit moment juist gebruikt om je producten en diensten, je serviceprocessen, je medewerker- & klantcontactstrategie en je content en kanalen tot in de puntjes op orde brengt. In de meeste sectoren is daar nu meer tijd voor dan normaal. Je organisatie staat er dan na het coronatijdperk perfect bij om direct uit de startblokken te springen. Een ding is zeker: als je het goed doet, val je na de crisis direct op en dat heeft een positief effect.

Planmatig communiceren

Niet alles is nu direct nodig. Er zijn een aantal producten en diensten die nu niet aanspreken omdat ze niet in de eerste behoefte van je doelgroep zitten. Je zal dus je campagnes die binnen de derde of vierde behoefte vallen even moeten opschorten of creatief omvormen. Of die nu wel binnen de eerste behoefte vallen juist opschroeven. Soms met een andere boodschap. Want je kunt er wel van uitgaan dat mensen nog lang toiletpapier en gehamsterde houdbare producten op voorraad hebben. Die zijn niet zomaar weer opgemaakt.

Creativiteit is nu essentieel om je assortiment uit de vierde behoefte met de juiste ‘twist’ onder de aandacht te brengen als mensen een beetje aan de situatie gewend zijn. Creativiteit is ook nodig om sommige producten en diensten uit de huidige eerste behoefte anders én onderscheidend neer te zetten.

Neem de lead

In deze situatie kan je niet afwachten, je moet planmatig en gericht het voortouw nemen. En ongelofelijk duidelijk zijn. Het gaat om een drietal essentiële hygiënezaken en een hoge dosis lef om anders naar jezelf te kijken.

Hygiëne 1: duidelijkheid

Ga er niet van uit dat de overheid vertelt wat er wel en niet mag in jouw branche of sector en dat dit wel begrepen wordt. Dat moet je zelf doen en heel duidelijk in de taal én op het kennisniveau van je doelgroep. Soms moet je zelfs wat verder gaan dan de maatregelen van overheid. Maak ook duidelijk, als dat nodig en mogelijk is, wat de alternatieven voor je doelgroep zijn. Ook al lijkt dat nu even in je nadeel. Denk en werk echt uit de behoefte van je doelgroep, dat betaalt zich altijd terug.

Hygiëne 2: actualiteit én aanwezigheid in elk kanaal

Zorg voor aanwezigheid in de kanalen waar je doelgroep zich bevindt. Vergeet niet een van je eigen kanalen. Vertel altijd binnen al je kanalen hetzelfde en actuele verhaal. Dat laatste betekent een dagelijkse update omdat ‘de coronawereld’ dagelijks veranderd.

Hygiëne 3: regelmaat

Laat regelmatig, dus liefst dagelijks, wat van je horen. Aangeven ‘volg de media’ kan echt niet. Het gaat om een duidelijke en regelmatige update. Zorg dat die ook aantrekkelijk is. Door regelmatig en creatief wat van je te laten horen is de kans kleiner dat de relatie met je doelgroep tijdens deze coronaperiode wordt verbroken.

Lef: kernboodschap die nieuwe betekenis geeft aan je producten/diensten

Door te werken met een sterke essentiële boodschap in woord, beeld en geluid kies je voor die aspecten die het beste passen bij de doelgroep en haar situatie. Kies niet voor een heleboel boodschappen die over elkaar heen buitelen maar kies steeds voor de kern.

Geef vanuit de huidige situatie & omstandigheden betekenis aan de toepasbaarheid van je merk, producten en diensten en je service aan je klanten.

Mensen zullen nu niet snel nieuwe kleding kopen. Een groot deel van de mensen – de thuiswerkers – kan nu juist wel de gaderobe ‘resetten’. Laat bijvoorbeeld zien hoe een jurk een nieuwe look krijgt met jouw nieuwe sieraden of vestjes.
Ander voorbeeld is kookles, hoe je gezond kan eten, met minder vlees en langer houdbaar in combinatie met jouw bijzondere kruiden die direct per post thuisgestuurd kunnen worden.

Of thuis laten sporten met jouw handige thuissport attributen via een attractieve video, die meer dan alleen oefeningen laat zien. Vrienden samen iets via internet laten doen met jouw producten bijvoorbeeld een quiz over je organisatiegeschiedenis, markt of producten. Waar natuurlijk wel een leuke verrassing tegenover moet staan. Of nu 35+ eens echt hun toekomstig pensioenen laten uitpluizen en toetsen op een leuke competitieve manier.

Tal van sectoren kunnen door anders te kijken naar hun producten en diensten met een nieuw verhaal komen. Die perfect past binnen de huidige situatie en mensen verleidt iets met je organisatie te doen. Daar is wel, durf, anders denken en creativiteit voor nodig.

Goed concept verder brengen

Een goed concept die past binnen deze crisistijd kan je samen ontwikkelen. En kan je verder brengen met een goede contentstrategie en kanaalstrategie. Daarmee kan je je onderscheidende propositie perfect over het voetlicht brengen. Nu tijdens de coronacrisis én straks als het voorbij is: altijd met de juiste twist.

Meer weten?

Wil je samen verder denken? En wil je ook weten hoe je in deze coronatijd een creatief concept goed onder de aandacht gebracht kan worden en blijft?

Neem contact met ons op