Kennis

Creatieve content verrast,
vermaakt en verbindt

Hoe zorg je er voor dat in elk kanaal, tijdens elke stap van elke klantreis creatieve en relevante content wordt aangeboden? Met een gedegen en praktische contentstrategie lukt dat altijd.

Jouw klanten verwachten bij ieder contact een unieke beleving, duidelijkheid en een juist en bruikbaar antwoord op hun vragen en behoeften. Bovendien rekenen je klanten erop dat de kern van je verhaal bij ieder contact hetzelfde is. Niet dezelfde content, maar wel dezelfde boodschap.

De tien bouwstenen van DE KISS CODE

De bouwstenen DE en KISS vormen de inhoudelijke en strategische aspecten van je contentstrategie. Als deze aspecten goed zijn doordacht en uitgewerkt, spreken we van een gedegen contentstrategie. Zo zorg je ervoor dat je alle unieke kenmerken, eigenschappen, producten/diensten van je organisatie steeds op een relevante en creatieve manier aan je doelgroepen kunt vertellen. Doelgroepen die je door en door kent waardoor je ze met jouw verhaal altijd kunt verrassen, vermaken en verbinden.

De bouwstenen van CODE zorgen voor de praktische kanten van je contentstrategie. Het zijn handzame hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat iedereen in je organisatie met je contentstrategie werkt en dat ook blijft doen.

Contentstrategie is gericht op het planmatig en duurzaam bepalen hoe doelgroepen in hun behoeften worden voorzien én hoe content effectief kan bijdragen aan de (merk)waarden en doelstellingen van het bedrijf.

  • Gedegen
  • Praktisch
Gedegen

Wanneer is een contentstrategie gedegen?

Een gedegen contentstrategie zorgt ervoor dat iedereen weet wie je bent, waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Tijdens elk klantcontact is er veel te beleven, omdat je weet hoe je de juiste creatieve vertaalslag moet maken. Klanten komen terug en delen hun positieve ervaringen.

Een belangrijke randvoorwaarde is dat weet je wat de essentie van de behoeften van je doelgroep is. Als je dat weet kun je met je content feilloos en creatief inspelen op de zaken die voor klanten het meest betekenisvol zijn.

De samenhang in de content is via alle kanalen/middelen harmonieus. Omdat de behoefte van de klant het middelpunt vormt, kan de klant zonder belemmeringen of obstakels van kanaal naar kanaal switchen. Waar de klant zich ook bevindt, hij treft overal en altijd dezelfde boodschap en beleving.

Alle content ademt de normen, waarden en overtuigingen van je organisatie. De kern van je verhaal is helder, de stijl is uniek. Door je consistente, unieke en eenduidige verhalen herkent jouw doelgroep je organisatie en voelt zich er thuis.

Een gedegen contentstrategie zorgt voor creatieve content die er mag zijn:

  • met een unieke kwaliteit;
  • met de juiste diepte;
  • met het ultieme antwoord op het juiste moment;
  • op de juiste plaats, op het juiste platform;
  • en die je raakt op een onverwacht en verrassend moment.
Praktisch

Wanneer is een contentstrategie praktisch?

Een praktische contentstrategie zorgt er voor dat iedere in- en externe contentspecialist zonder ingewikkelde briefings en instructies precies weet aan welke voorwaarden content moet voldoen. Het maakt dat de contentspecialist plezier heeft in zijn werk. Omdat duidelijk is welke content, met welke inhoud, op welk moment en voor welk doel, doelgroep en podium precies wordt verwacht.

Er wordt consistent en eenduidig gewerkt aan een positief imago en goede positionering van de organisatie. Daarnaast zijn de plannen, planningen en prioriteiten voor iedereen helder dankzij een effectieve contentkalender (planning) en contentmap (waar staat wat). Met behulp van deze contentinstrumenten worden de benodigde tijd, acties, middelen en mensen ingepland. En bovendien zijn van alle contentacties de effecten en resultaten meetbaar.

Een praktisch uitvoerbare contentstrategie zorgt er voor dat:

  • content zijn werk doet zoals in de contentstrategie is vastgesteld;
  • altijd tijd en ruimte is voor actuele ontwikkelingen;
  • goed kan worden ingespeeld op last-minute wijzingen;
  • gestructureerd wordt gewerkt in de juiste volgorde en op het juiste moment;
  • zorgvuldig gebruik wordt gemaakt van beschikbare medewerkers, middelen en kennis;
  • alle contentacties meetbaar zijn aan de hand van heldere KPI’s waardoor de verbetercirkel echt werkt.
Whitepaper contentstrategie cover
  • Boekenpakket

Whitepaper contentstrategie

Als contentprofessional ben je nooit uitgeleerd. En dus ook nooit uitgelezen. Daarom stelden wij een boekenpakket samen voor iedereen die in korte tijd zijn of haar kennis wil verdiepen of bijspijkeren over contentstrategie, medewerker- & klantcontactstrategie, kanaalstrategie én pure content. De ambitieuze contentprofessional kan zijn of haar hart ophalen bij dit boekenpakket. Door de ondersteunende modellen & instrumenten, stappenplannen en voorbeelden heb je binnen no-time de theorie onder de knie.

Bestel gratis