Kennis

Data Direction op Social Today over Schiphol's contentstrategie

Op 12 april stond Erwin Schaapman, senior content organizer bij Data Direction, op het podium bij Frankwatching’s event Social Today om de lessons learned van Royal Schiphol’s Group contentstrategie te delen.

Van procesgedreven organisatie tot een human brand. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral in een organisatie met (veel) verschillende afdelingen en doelgroepen. Data Direction kreeg het bij Royal Schiphol Group voor elkaar; een nieuwe contentstrategie die is doorgevoerd tot in alle content, kanalen en middelen.

Van procesgedreven organisatie naar een human brand

Schiphol wil the best digital airport in the world zijn. Een ambitieus plan waarvoor de digitale kanalen én de content flink op de schop moesten. De site, het intranet en de app waren technologisch gedateerd. De communicatie van Royal Schiphol Group naar reizigers, omwonenden en andere stakeholders was toe aan een update en ook de tone of voice was verouderd en werd bovendien niet consistent toegepast binnen de verschillende kanalen van onze nationale luchthaven. Content werd gemaakt vanuit het perspectief van de organisatie zelf en was daardoor afstandelijk en niet altijd relevant. Het gebruikte beeld was vaak in de categorie ´aap eet banaan´ en niet in staat om de boodschap te versterken.

Geen merk kan zonder contentstrategie & contentDNA

Schiphol besefte dat het anders moest en wilde een ‘human brand’ worden. De vragen en behoefte van reizigers, bezoekers, huurders, omwonenden en andere stakeholders moesten in alle communicatie centraal komen te staan. Dat vroeg om dialoog, op een persoonlijke en herkenbare toon.

Data Direction organiseerde workshops om samen met afgevaardigden uit de hele organisatie een contentstrategie te ontwikkelen. Met een uniek contentDNA, dat de basis is voor de nieuwe manier waarop Royal Schiphol Group wilde communiceren.

Op basis van het contentDNA creëerden we een gedetailleerde Taalgids en een beknopt ‘Taalpaspoort’. Dit handzame paspoort met voorbeelden, tips en richtlijnen werd verspreid onder alle afdelingen en zorgde er, samen met praktische workshops en tips, voor dat de belangrijkste communicatie veranderingen door de hele organisatie werden opgepakt.

Schiphol Taalpaspoort Content DNA

Eén contentelftal, een geoliede contentmachine

Om dit allemaal duurzaam voor elkaar te krijgen is er ook een contentmanagement organisatie ingericht. Een multidisciplinair contentteam werd samengesteld en Agile werken geïntroduceerd. Dat betekent bijvoorbeeld voor de copywriter dat hij nauw samenwerkt met een UX-designer en de developer. Er wordt daardoor beter samengewerkt tussen alle disciplines in het team op basis heldere rollen, duidelijke taken en verantwoordelijkheden. Alles wat nodig is voor een soepel ontwikkel- en beheerproces voor content is ‘in huis’. Denk aan een contentarchitect, beeldredactie en copywriters. Samen is dit contentteam dat, net als een voetbalelftal, verantwoordelijk voor het resultaat: de content van Royal Schiphol Group.

Over Erwin Schaapman

Als Content Organizer helpt Erwin organisaties hun contentproces optimaal in te richten om zo een uniek, aansprekend en consistent verhaal te vertellen. Als bedrijf heb je immers veel te vertellen. Bijvoorbeeld over je producten, je kennis en wat je uniek maakt. Erwin doet dat al 10 jaar met veel plezier voor mooie merken zoals PostNL, Robeco, VGZ, ING en Royal Schiphol Group.

Geïnspireerd geraakt?

We vertellen je graag meer over onze aanpak, interessante businesscases of mogelijke maatwerkoplossingen voor jouw organisatie.

Neem contact op