Kennis

De chatbot als ambassadeur van je merk

Ga voor een optimale klantbeleving met een persoonlijke chatbot die het Content DNA van jouw bedrijf uitdraagt.

De chattende robot is in opmars en steeds vaker de eerste 'persoon' waar klanten mee praten als ze met een bedrijf in contact treden. Maar hoe creëer je met een chatbot de optimale klantbeleving én zet je 'm in als ambassadeur van je merk?

Atie de Heer, content expert en directeur van Data Direction, betoogt in haar blog Van communicatie 3.0 naar communicatie 4.0 dat voor klanten twee factoren het verschil gaan maken in het aankoopproces: de beleving en de Wow-factor. De Heer stelt ook dat in communicatie 4.0 de aandacht ligt op het betrekken van klanten door interactie met én participatie van klanten, wat vervolgens weer tot co-creaties leidt. Laat de chatbot nou een ideaal middel zijn om juist die dialoog met je (toekomstige) klant op te starten!

Creëer een chatbot met persoonlijkheid

Een chatbot wordt vaak ingezet om een bestaand proces te versimpelen (Eneco) of als informatie- en communicatietool (KLM). Daarin zit de meerwaarde.

Chatbot personalized messenger

Het vraagt om een korte en heldere conversatiestijl. Maar ook weer niet te informatief en te staccato, want je wilt juist uitnodigen tot interactie. Intussen moet je ervoor zorgen dat je niet in de valkuil stapt te proberen de chatbot als een echt mens over te laten komen. Gebruikers mogen best weten dat ze met een robot te maken hebben, maar wel eentje met een persoonlijkheid. Eén die de waarden van je merk weerspiegelt én de gebruikers raakt en met je organisatie verbindt.

Geef je chatbot het Content DNA van jouw organisatie mee

Hoe zorg je ervoor dat de chatbot zijn rol als ambassadeur van jouw organisatie optimaal vervult? Bouw je chatbot met behulp van de juiste Content DNA die past bij jouw doelgroep en organisatie.

Heb je nog geen Content DNA? Met deze DNA-matrix kun je vaststellen hoe je bedrijf ervoor staat. Een Content DNA helpt je een bot te creëren dat op een eigen unieke wijze communiceert, met een tone of voice en ritme die perfect aansluiten bij het DNA van jouw doelgroep en organisatie.

Het Content DNA van jouw organisatie is een mix van de normen, de waarden en de stijl van je organisatie met een juiste tone of voice en ritme. Met deze mix ontwikkel je een eigen identiteit. Als de Content DNA goed is, weten jouw klanten direct dat jij het bent, waar ze je ook ontmoeten. Ook als de interactie via een chatbot verloopt.

Een chatbot voor jouw organisatie?

Wil je meer weten of een keer sparren over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Neem contact op