Kennis

Wat in 2020 echt niet meer kan op het gebied van marketing?

  • Atie de Heer

2020 roept om een dikke streep door alle achterhaalde en ineffectieve gewoontes in de vakgebieden marketing, communicatie, content en kanalen. Hieronder de top 7 van marketingzonden die echt niet meer kunnen in 2020.

  • 1. Effecten
  • 2. Met hagel schieten
  • 3. Saaie content
  • 4. Sprookjes
  • 5. Kanalen & verhalen
  • 6. Voice zonder strategie
  • 7. Vertrouwen schenden
1. Effecten
Niet weten wat de effecten van je marketingactiviteiten zijn

Het is uit den boze om niet te beschikken over data die je aan heldere KPI’s kunt relateren. Wat je ook doet: in 2020 gebeurt het op basis van feitelijke data. Die data beoordeel je aan de hand van je KPI’s. Zo kun je al je marketingactiviteiten direct en gericht verbeteren en ervoor zorgen dat al je activiteiten een magisch effect hebben: succes.

2. Met hagel schieten
Van de daken schreeuwen

Hard schreeuwen en met heel veel content smijten werkt averechts. Het jaar 2020 vraagt om personalisatie en maatwerk. Als je luistert naar je doelgroepen, alles over je doelgroep weet en daar exact op inspeelt, doe je het in 2020 perfect.

3. Saaie content
Saaie content maken

Creatieve content is in 2020 de enige echte King. In de bestaande grote berg saaie content schittert creatieve content als een diamant. Echte creatieve content (op maat) is helder, uniek en relevant en heeft in 2020 bij uitstek effect. En voor de volledigheid: daar horen stockfoto’s ook niet bij.

4. Sprookjes
Verzonnen verhalen publiceren om je merk te positioneren

Veel merken gaan iets doen met storyformats omdat ze denken dat een bijzonder verhaal onderscheidend is. Dat is ook zo, maar als het verhaal dan maar wordt verzonnen, is het middel erger dan de kwaal. Elke consument prikt daar dwars doorheen. Nepverhalen bieden geen vertrouwen. Pure organisaties daarentegen hebben een echt verhaal en zijn eerlijk, ook over hun zwakke punten. Ze blijven dicht bij zichzelf en laten iedere keer zien wie ze echt zijn. Pure bedrijven denken en werken altijd op basis van wederzijds vertrouwen en gelijkwaardigheid. In 2020 is pure content de koningin die naast creatieve content straalt: eerlijkheid geeft zelfvertrouwen.

5. Kanalen & verhalen
One-size-fits-all via alle kanalen

Je bereikt geen enkel doel als je veel kanalen inzet en overal het zelfde verhaal vertelt, alleen omdat iedereen dat doet. De ontwikkeling is om het ‘verhalen-bombardement’ te ontwijken en richting private messaging[1], korte verhalen in kleine groepen, te gaan. Consumenten hebben voorkeur voor de intimiteit van één-op-één communicatie of in gesprek gaan met slechts een paar vrienden. In 2020 kies je bewust voor die kanalen waar de doelgroep zich bevindt. Met goed maatwerk kun je heel dicht op de behoefte gaan zitten en aansluiten op deze trend.

6. Voice zonder strategie
Voice zonder voicestrategie

Voice als een technisch speeltje zien en daar eens lekker mee gaan testen is geen goed idee. Voice is een serieus concept waarbij anno 2020 een goed afgewogen voicestrategie hoort. Zo’n strategie ontwikkel je door eerst antwoord te geven op de vraag: hoe pas ik binnen mijn doelgroepen, met mijn merk, product of dienst op de juiste wijze voice toe? De uitkomsten ga je vervolgens testen met de juiste doelstelling en de juiste KPI’s. Vergeet daarbij niet de juiste content toe te passen. Veel voice-experimenten mislukken doordat de juiste content ontbreekt.

7. Vertrouwen schenden
Vertrouwen schenden door onduidelijk te zijn over persoonsgegevens

Het is streng verboden om nog onduidelijk te zijn over de manier waarop je persoonsgegevens verwerkt en beheert. Consumenten geloven niet meer dat hun persoonsgegevens bij organisaties in goede handen zijn en voelen zich onmachtig om daar iets aan te veranderen.

Alleen als je heel transparant bent over verwerking en beheer van persoonsgegevens durven mensen hun persoonlijke informatie (alleen die echt nodig zijn) weer met je te delen. Stel 2020 dan ook in het teken van bouwen aan vertrouwen door transparantie.

Er gebeurt heel veel op ons vakgebied. Interessante zaken om je in te verdiepen. Maar let op: omarm alle nieuwe trends niet direct en hol niet kritiekloos mee omdat je denkt dat je anders de boot mist. Hou daarentegen ook niet te lang vast aan dingen die je al jaren gewend bent zo te doen. Zorgvuldig selecteren waar voor jou de kansen liggen én daar voor gaan, is zaken doen anno 2020.

[1] Reden is ook het feit dat mensen geloven dat organisaties niet vertrouwelijk omgaan met informatie

Wat zijn jouw kansen?

Samen bekijken waar de kansen voor 2020 voor jouw organisatie liggen? Met onze ervaring en expertise helpen wij je graag met de juiste keuzes maken en stappen zetten.

Neem contact op