Kennis

Doe aan contentmarketing op alle niveaus, of doe het niet

  • Video

Doe aan contentmarketing op alle niveaus, of doe het niet

Om de wereld van contentmarketing te verkennen maakten Studio Dokter De Graaf en frank.news een serie video’s met 'influencers' in de hoofdrol. In deze video is het woord aan Atie de Heer, directeur Data Direction en autoriteit van het contentvak.

Credits: frank.news & Studio Dokter De Graaf
  • Blog
  • Atie de Heer

Contentmarketing alleen heeft geen impact

Geen bedrijf kan echter zonder contentmarketing. Omdat contentmarketing als methode binnen een geïntegreerde contentstrategie wel zeer effectief werkt.

Door verschillende methodes in samenhang en planmatig in te zetten doe je wat klanten van je verwachten. Zij verwachten namelijk bij ieder contact met een organisatie een unieke beleving, duidelijkheid en een juist en bruikbaar antwoord op alle vragen en behoeften. Ook verwachten klanten dat het verhaal van jouw organisatie over een onderwerp bij ieder contact hetzelfde is. Niet dezelfde content, maar wel dezelfde boodschap. Dit zorgt er namelijk voor dat een (potentiële) klant jouw boodschap, tussen de grote hoeveelheid aan boodschappen die dagelijks voorbij komen, eruit pikt.

Relatie bouwen

Het bouwen en onderhouden van een klantrelatie lukt niet als telkens één en dezelfde methode ingezet wordt. Het alleen toepassen van de methode ‘zenden’ of alleen de methode ‘contentmarketing’ werkt niet. Pas wanneer je verschillende methodes en haar vormen planmatig en in goede samenhang gaat inzetten, kan er een relatie met je klant opgebouwd worden. Er is geen sprake meer van de inzet van losse vormen, maar van een geïntegreerde contentstrategie die voortdurend (interactief) contact onderhoudt met en bouwt aan de relatie. Een contentstrategie met een gericht doel, waarvan de effecten gemeten kunnen worden.

Methodes

De meest bekende methodes zijn

  1. Zenden: campagnematig acties, met als doel de merkbekendheid onder klanten op te bouwen en een product of dienst aan hen te verkopen;
  2. Contentmarketing: inspelen op behoefte van de klant en een helpende hand bieden, met als doel klanten aantrekken en te verbinden aan je merk om vervolgens een product of dienst aan hen te verkopen;
  3. Empathiemarketing: De juiste emotie, op de juiste persoon richten, op de juiste plaats, op het juiste moment en in de juiste mate, met als doel de wederzijdse respectvolle relatie duurzaam te onderhouden.

 

Vormen

Voor alle drie contentmethodes kunnen vormen worden ingezet. De meest bekende vormen zijn campagnes, brandtelling, storytelling, content formatting, co-created content en content curation.

Binnen elke vorm wordt er natuurlijk gebruik gemaakt van een brede diversiteit aan formats (video, infographics, tekst, etc.) en verschijningsvormen (blog, commercial, website, social page, advertentie, etc.).

Atie de Heer Data Direction Trainer ContentLAB

Over Atie de Heer

Atie de Heer startte in 1995 met haar bedrijf Data Direction en legde vanaf het begin de focus op inhoud. Ze bedreef al contentmarketing toen de huidige generatie marketeers bij wijze van spreken nog in de luiers zat.

Ze is de auteur van het boek ‘Content Organizing in de Praktijk – alles over het strategisch inzetten van content’ en mag bedrijven als Ahold, Schiphol, PostNL, UWV, ING en ANWB tot haar klanten rekenen.

Meer over Data Direction