Kennis

Door voice is het toetsenbord ten dode opgeschreven?

  • Atie de Heer

Het toetsenbord dood? Die voorspelling heeft dezelfde waarde als ‘de krant en het boek gaan verdwijnen’ destijds met de opkomst van internet.

De wereld is namelijk niet volledig aan het verschuiven naar stem. Door het samenbrengen van tekst, beeld en geluid ontstaan wel nieuwe dimensies. Naast gebruik van je scherm of toetsenbord kun je immers ook je stem gaan gebruiken om een commando te geven. Dus je vraagt een recept om brood te bakken en wat je krijgt is een video die laat zien hoe je het deeg/brood maakt en een stem die uitlegt hoe je dat allemaal moet doen. Deze nieuwe, voor klanten laagdrempelige, mogelijkheden hebben veel invloed op je bedrijfsvoering.

Klant krijgt nog meer te vertellen

Dankzij voice krijgt de doelgroep een nog sterkere positie, want nu kan iedereen echt gaan ‘praten’. De drempel wordt lager en de (inter)actiesnelheid neemt sterk toe, want voice is eenvoudig te gebruiken en biedt veel mogelijkheden. Daarom is het nu tijd om te leren wat de mogelijkheden van voice zijn.

  • Workshop

Voice strategie

Op donderdag 6 februari 2020 nemen we je tijdens de workshop Voice Strategie graag in een middag mee in de wereld van voice. Aan de hand van praktische bouwstenen, onderbouwd met theorie en cases, kun je zelf bepalen welk voice-ambitieniveau het beste bij jouw organisatie past. En minstens zo belangrijk: je leert hoe je je content-DNA voice-proof maakt. Ook krijg je slimme tips voor het kiezen van de stem die het beste bij jouw organisatie past en wat je moet doen om je audio-identiteit integraal onderdeel van je merk te maken.

Bekijk de workshop

Voice gaat de marketing veranderen: alleen sterke merken overleven

Voice kent veel uitdagingen, maar biedt net zoveel kansen. Voice zet de customer journey volledig op zijn kop. Mensen gaan commando’s geven met hun stem om boodschappen te doen en de journey houdt niet meer op na de aankoop van het product of na de service. De bewuste keuze voor een merk zal nog meer naar de achtergrond verdwijnen. Alleen merken met een hoge breinpositie zullen de voiceontwikkelingen overleven.

De belangrijkste vragen zijn: hoe zet ik mijn merk, product of dienst in de juiste positie en hoe benut ik de kansen die voice biedt?
Om merken te helpen met een antwoord op deze vragen en nummer 1 te worden in de wereld van voice hebben wij een ambitiemodel voor een effectieve VOICE-strategie ontwikkeld. Dit is een praktisch hulpmiddel om stapsgewijs de juiste keuze te maken. Het VOICE-strategiemodel bevat vijf bouwstenen:

  • Bouwsteen 1: Voor welke ambitie ga je?
  • Bouwsteen 2: Welke doelgroep wil je bereiken?
  • Bouwsteen 3: Hoe verwerk je je voice-identiteit in je content-DNA?
  • Bouwsteen 4: Wat is de structuur van je content?
  • Bouwsteen 5: Wat is de samenhang van de systemen?

Het ambitiemodel helpt je in je keuze door de mogelijkheden aan te geven en de noodzakelijke randvoorwaarden inzichtelijk te maken.

Strategie

Natuurlijk is het ‘leuk en interessant’ om met voice te experimenteren, maar het is niet verstandig om zomaar te beginnen, zonder strategische visie. Je kunt je experiment alleen maar goed neerzetten vanuit de toegevoegde waarde voor de doelgroep én waarde voor de organisatie. Dan is een goed antwoord op de volgende vragen nodig:

  • Voor welke doelgroep?
  • Met welke toepassing?
  • Met welke stem?
  • Wel of niet een audio-identiteit toevoegen?
  • Met welk doel/KPI?
  • In welke kanalen inzetten?
  • Voor welke stappen in de customer journey voice gebruiken?
  • Waar beleg je het in de organisatie? Anders gezegd: hoe zorg je er voor dat voice geen eilandje op zichzelf is maar ingebed in alles wat voor je doelgroepen doet?
  • Wat is je ambitie?

Antwoorden op deze vragen geven wij je op donderdag 6 februari 2020, vanaf 12.30 uur. We verwelkomen je graag in deze ContentLAB workshop.

Bekijk de workshop

Hoe ga jij voice inzetten?

Overweeg jij om voice voor je organisatie in te zetten? Wij denken graag met je mee over wat handig is, voor wie en wanneer. Want je inzet moet natuurlijk wel passen bij je identiteit, kanaal- en contentstrategie.

Neem contact op