Kennis

Hoe sterk is je merk?

  • Atie de Heer

Hoe populair is je merk? Wat zorgt er voor dat je merk sterk is? Echte duurzame merkentrouw zoals we die ooit in de marketingboekjes leerden bestaat niet meer. Mensen laten zich beïnvloeden door hun omgeving en social media. Zij willen datgene wat de groep heeft waar ze bij willen horen. Favoriet zijn moet elke dag opnieuw bevochten worden. Elke dag moet je er als merk opnieuw voor ‘knokken’ om hoog te scoren bij je doelgroep.

  • Leestijd: 4 minuten

Dat doe je niet met hoge kortingen of cadeautjes. Die gaan vaak ten kosten van je merkwaarde. Laten zien waar je voor staat en de service leveren die klanten van je verwachten, daar draait het om. Het laten zien waar je voor staat gaat veel verder dan alleen goed zijn. Je moet laten zien dat je echt weet wie en wat je klanten zijn. Je doelgroep moet zich thuis voelen bij je merk doordat ze voelen en ervaren dat het past in hun wereld. Je merk spreekt niet alleen de taal van je doelgroep: je maakt deel uit van je doelgroep.

De sterkte van je merk hangt dus elke dag weer af van je identiteit en hoe de ‘helden’ uit je doelgroep zich met je identificeren. Nee, die helden zijn niet alleen influencers. Het zijn ook echte mensen die de toon zetten binnen de sociale (media) kringen en referentiegroepen waar je doelgroep bij (willen) horen.

Unique Buying Reasons

Merken die niet kritisch zijn of nog erger ‘copycatten’ zijn, redden het niet meer. Merken die hun doelgroep niet door en door kennen weten niet de juiste snaar te raken. Elk merk heeft iets unieks nodig om zich te onderscheiden. Iets unieks wat de ‘helden’ van je doelgroep laat besluiten je merk te gebruiken, dat te blijven doen en dat ook te laten zien en delen.

Er zijn tal van mogelijkheden om vanuit je klanten en hun helden te denken. Door invulling te geven aan de Unique Buying Reasons (UBR) zoals een onvergetelijke service of een unieke en pure samenstelling van het product. Een sterk merk speelt met haar unieke eigenschappen in op associaties zodat de UBR aspecten gelinkt worden aan de kennis die er al is. Denk aan Apple met ‘Think Different’ of Coca Cola met ‘#openlikeneverbefore’ of Red Bull met ‘geeft je vleugels’.

Merk Relatie Model

Door steeds het Merk Relatie Model toe te passen zorg je voor een sterke klantrelatie die duurzaam is. Je hebt je ingevochten in het brein van je klant.

merk relatie-model

Vinden

Iedereen uit je doelgroep moet je kunnen vinden. Door de kracht van de unieke eigenschappen van je merk te vertellen. Door sterk het accent op associatie te leggen, én op die plek te zijn waar je doelgroep is, wordt je gevonden. De associaties dragen bij aan ‘onthouden’.

Verleiden

Het doel is je doelgroep enthousiast te maken voor je merk. Het fundament vormt natuurlijk het bieden van een aantrekkelijk product en een propositie die je onderscheidt van anderen. Door te informeren, te inspireren en in te spelen op de emotionele behoefte en situaties van je klant wordt de klant verleid. Verleid om jou als ‘beste keus’ te selecteren.

Verrassen

Sterke merken verrassen, door onverwacht iets extra’s of unieks te bieden. Door constant toegevoegde waarde te bieden die product-overstijgend is. Weg van het product-denken, juist vanuit het merk-denken mensen te inspireren er wat van te maken. Zoals VT-Wonen dat doet, mensen te inspireren weer verliefd te worden op hun huis. Niemand heeft het meer over het tijdschrift van weleer.

Verbinden

Zorg voor oprechte persoonlijke aandacht en empathie. Maak de dromen van de klant, de gebruiker van je merk, waar. Door oprecht te zijn, direct te reageren en echt te luisteren als dat nodig is. En vooral goede dienstverlening, en maatwerk, te bieden voelen je klanten zich thuis en vertrouwd. En delen dit gevoel met anderen.

Vasthouden

Perfecte service en updates over vernieuwingen of toepassingen laat je klanten continue weten dat je er voor ze bent. Zorgt voor een frequente communicatie en interactie met je klanten. Doe dat zo gevarieerd en relevant als mogelijk. En natuurlijk persoonlijk, met naam en toenaam, toegespitst op de situatie, zodat de klant voelt dat je echt betrokken bent.

Verdiepen

Deel je eigen passie en kennis over je product of dienst zodat die passie door klanten worden overgenomen. Die klanten kiezen heel bewust voor je merk. En die klanten zijn zeer loyaal en trouw (merkaffiniteit).

Merkaffiniteit staat voor verbondenheid met je merk. Vertel het verhaal, jouw verhaal, vanuit de behoefte van je klant. Kijk naar Tesla. Dat verhaal gaat over een betere wereld en laat zien dat elektrisch rijden niet ingewikkeld is; het is een technisch wonder. Binnen de kortste keren werd dat verhaal door klanten doorverteld. Het voorbeeld van Tesla laat ook wat anders zien: op de elektrotechniek valt namelijk weinig aan te merken, maar dat geldt helaas niet voor de rest van de auto. Daar hoor je niemand over, zo sterk is het merk.

Altijd in de wedstrijd blijven.

Als het fundament van je merk en je klantrelatie staat moet je dat absoluut actueel houden. Dus altijd blijven inspelen op trends en ontwikkelingen van de doelgroep, door je voortdurend aan te passen. Zonder je eigen unieke identiteit te verliezen. In de laatste top 100 van de waardevolste merken wereldwijd is te zien dat innovatie en creativiteit voor merken heel belangrijk is. De top 100 wordt aangevoerd door bedrijven die een klantgerichte cultuur hebben, gebaseerd op een technologieportfolio die innovatie en realtime verandering mogelijk maakt.

Sterke merken zijn actieve merken, die hun handdoek niet in de ring gooien. Ze blijven ‘knokken’ om altijd te winnen.

Wil je ook eens stoeien over je merk?

Dat doen we graag. Neem eens contact met ons op.

Neem contact op