Kennis

Is jouw contentmarketing crisis proof? Met aandacht maak je het echte verschil.

  • Erwin Schaapman

Het coronavirus heeft volgens hoogleraar en hersenonderzoeker Victor Lamme tot nu toe de grootste impact van een virus ooit op onze economie. Lamme: ‘We laten ons snel bang maken. De keuzes die we nu maken, mogen niet alleen gaan over cijfers. Vooral emotie speelt een belangrijke rol.’ De impact van een crisis op onze economie is overigens niet uniek. Iedere crisis uit het verleden heeft voor verandering in vraag en aanbod gezorgd.
Juist nu aan je klanten aandacht geven en vertrouwen wekken is belangrijker dan ooit. Als je dat met veel aandacht doet en ze in het hart weet te raken, maak je het grote verschil als de crisis voorbij is.

  • Leestijd: 3 minuten

Aandacht geven en vertrouwen wekken

Het valt op dat de gerenommeerde marketingcommunicatie bureaus het nu vooral hebben over ‘als uw organisatie zich midden in een crisis bevindt zou…’. Het ‘zou-denken’ is nu natuurlijk veel te laat. Het gaat er nu om dat je nagedacht en geoefend hebt over het verhaal dat je aan je klanten en andere stakeholders vertelt.

Juist nu moet je de regie over je contentmarketing hebben en houden. En echt goed weten wie je klanten zijn: je moet er alles van weten. Om op basis van die kennis in elk scenario van een grote crisis impactvol werken aan de continuïteit en reputatie van je organisatie. Door de kennis over je klanten weet je exact wat je mogelijkheden zijn om in contact te zijn en te blijven. Ook als het gaat om het personaliseren van je content marketing, interactieve e-mails en je Google ads.

Plank-content

Uit eigen ervaring weet ik dat onze nationale luchthaven Schiphol voor veel situaties zoals mist, sneeuw, harde wind of een noodlanding van een vliegtuig ‘content op de plank’ heeft liggen. Dankzij deze plank-content weten:

  • Contentspecialisten wat ze waar moeten publiceren.
  • De servicemedewerkers precies wat ze aan welke doelgroep moeten vertellen.

Voor servicemedewerkers is het extreem belangrijk om juist tijdens een crisis met het juiste, consistente verhaal aan alle passagiers de juiste aandacht te kunnen geven. En daardoor vertrouwen te wekken en rust te creëren. Dat is voor jouw organisatie en jouw contentmarketing niet anders.

Crisis en contentmarketing

De recente marketinggeschiedenis zoals bijvoorbeeld de kredietcrisis laat zien dat organisaties vaak niet durven te investeren in hun content marketing in spannende economische tijden.

Terwijl de feiten keer op keer na afloop van een crisis laten zien dat organisaties die wél verhalen bleven vertellen en contact bleven houden met hun klanten versneld opbloeien en weer groeiden. De natuurlijke neiging van managers is helaas toch om in te grijpen en content te zien als een kostenpost. Die reflex is verklaarbaar. In een periode van crisis gaan we naar binnen kijken en besparen we vaak ook op contentmarketing. Dat is niet verstandig.

Hoe je als organisatie tijdens een crisis met content marketing acteert en aan je brand awareness blijft werken, beïnvloedt het imago van je organisatie. Je acties en reacties kunnen je imago maken of breken. Consistente en relevante verhalen vertellen, in contact blijven met je klanten is daarom juist nu essentieel. Belangrijk is wel, dat je rekening houdt met het gevoel en begrip hebt voor de emoties in de samenleving. Er is immers 24 uur per dag nieuws en ook jouw klanten volgen dit via tv, radio, internet en social media. Emotie speelt tijdens een crisis als deze bij je klanten een grote rol.

Kortom, blijf creatieve, relevante content maken en blijf verhalen vertellen. Op de korte termijn wek je daarmee vertrouwen bij je klanten, maar je kunt ze juist nu ook adviseren. Daarmee geef je je klanten aandacht en dat is, mits creatief en relevant een goed signaal. Je klanten verwachten ook dat ze iets van je horen. Angst voor negatieve reacties omdat je verhalen blijft vertellen, is helemaal niet nodig. Als de vorm en de inhoud qua content-DNA maar wel echt passen bij je organisatie, je producten en/of je diensten. Ga nu niet opeens iets heel anders doen.

Voor de lange termijn bouw je daarmee duurzaam aan je merk. Organisaties die stoppen met verhalen vertellen, worden op de hele korte termijn niet weggevaagd. Maar iedereen die zijn merk blijft voeden met goede verhalen plukt daar nu en op termijn wel de vruchten van. Laat met je verhalen zien dat je de impact van de crisis op mensen begrijpt, maar toon ook het lef om nieuwe dingen te doen. Gebruik je contentmarketing en je zichtbaarheid juist om te laten zien dat je er bent voor je klanten.

Darwin zei immers: niet de sterkste of de meest intelligente overleven, maar diegenen die zich het beste kunnen aanpassen aan veranderingen.

Ook het verschil maken?

Wil je je contentmarketing crisis proof maken en:

  • Aandacht geven aan én vertrouwen wekken bij je klanten? Door met creatieve verhalen naadloos aan te sluiten bij het sentiment lever je een positieve bijdrage.
  • Weten hoe je creatieve en relevant verhalen kunt maken die je merk versterken en naadloos aansluiten bij je content-DNA?

Neem dan contact met ons op. Of schrijf je in voor een van onze virtuele workshops. Je kunt natuurlijk ook een boekenpakket aanvragen.