Kennis

Maak je content future-proof

Wat je uitdagingen ook zijn, welke nieuwe mogelijkheden en kanalen zich aanbieden of wat de klant ook van je verlangt. Als organisatie moet je er ook voor zorgen dat je content bestendig is voor de veranderingen die de toekomst brengt. Maar hoe doe je dat?

Wat je nu nodig hebt voor de toekomst?

Jouw organisatie heeft veel te vertellen. Over je merk, producten, of de kennis die je in huis hebt. Over wie je bent en waar je heen wilt. Allemaal content. Maar veel content biedt op zich nog geen garantie op succes, weten we. Net zoals een klakkeloze inzet van die nieuwe kanalen, omdat we denken d­­­at als ze nieuw zijn we het nodig hebben. Nee, met alle winden mee waaien is niet verstandig. Net als alléén maar naar de pijpen van je klanten proberen te dansen.

Een strategie voor je content en kanalen

Wat jij in de eerste plaats nodig hebt en waar je (potentiële) klanten onbewust op zitten te wachten is een creatief en doordacht plan voor je content en kanalen. Zonder een content- of kanaalstrategie is de kans groot dat er binnen je organisatie van alles misgaat:

  • De content ‘klinkt’ niet in alle kanalen hetzelfde en middelen worden op zichzelf staand ingezet en niet als onderdeel van een logisch geheel.
  • Er worden tegenstrijdige of inconsistente boodschappen verspreidt omdat verschillende afdelingen binnen je organisatie niet écht samenwerken.
  • Je (merk)herkenbaarheid groeit nauwelijks, want de identiteit van je organisatie wordt niet weerspiegeld in je content (-DNA).
  • De behoeftes van de doelgroep staan niet écht centraal, daarmee loopt het aantal klanten terug.
De regie over de klantreis

Ja, de verwachtingen van (potentiële) klanten zijn tegenwoordig hoog, zo weten we inmiddels. Ze gaan er bijvoorbeeld vanuit dat je merk of organisatie een naadloze, consistente en gepersonaliseerde ervaring kan bieden binnen alle communicatiekanalen. Zowel online als offline, ongeacht de fase van de klantreis waarin ze zich op dat moment bevinden. En tegelijkertijd zien klanten graag een organisatie die haar eigen karakter laat zien, een persoonlijkheid heeft. Een organisatie die nadenkt over hoe en waarom ze bepaalde content en kanalen juist wel of niet inzet en vervolgens binnen haar identiteit met bijbehorende normen en waarden de wensen en behoeften van haar (potentiële klanten) probeert zo goed mogelijk in te vullen, laat meer indruk achter een ‘jaknikker’.

Het is niet makkelijk en het vraagt nogal iets van je merk, de organisatie en medewerkers. De klantvraag centraal zetten, zoals we vaak zelf zeggen, is absoluut belangrijk. Evenals inspelen op de mogelijkheden die nieuwe kanalen ons bieden. Maar nog belangrijker is zoeken naar de overlap tussen ambities, doelen en waarden van je organisatie en de vraag, wens of behoefte van je klant. De content die je dan maakt en verspreidt, draait niet langer alléén om je organisatie, haar diensten en producten. Of om alléén wat de klant wil en nodig heeft. Het vertelt wat jullie samenbrengt. Kortom, wanneer je die essentie weet te vangen kan je verder met een strategisch plan opstellen voor je content en kanalen.

Contentstrategie: de rode draad van je content

Een creatieve contentstrategie biedt je een rode draad voor je publicaties en geeft richting aan je communicatie. Je organisatie wordt herkend en je content is consequent, duidelijk en van hoge kwaliteit. Tegelijkertijd krijgt elke klantgroep het gevoel dat jouw content speciaal voor hen is gemaakt. ContentDNA, een onderdeel van je contentstrategie, laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Door vanuit een unieke identiteit een consistent en relevant verhaal te vertellen, kun jij je doelgroep raken en verleiden.
Zo kan content bijdragen aan het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen, het imago van je organisatie en aantrekken en behouden van klanten.

Kanaalstrategie: podia voor je content

De afstand tussen je organisatie en je doelgroepen wordt steeds kleiner, en het aantal nieuwe communicatiekanalen neemt toe. Doordat je 24/7 en via verschillende kanalen contact hebt met je klanten, is een logische samenhang tussen je kanalen essentieel. Van site tot chatbot en van persoonlijk contact tot Google Assistant: je klanten verwachten dat jij ze op de juiste plek de informatie biedt die ze op dat moment nodig hebben. Daarom is het belangrijk dat je content aanwezig is op de juiste kanalen en dat er op al deze plekken een consistent, herkenbaar verhaal wordt verteld.

De vraag naar en de kracht van elk kanaal bepalen

Hoe je dit aanpakt? Analyseer via welke kanalen jouw klanten antwoord op hun vragen willen en op welke manier ze graag door je organisatie worden bediend. Aan de hand van de customer journey leg je vervolgens de basis voor ‘de uitvoering’ van je content- en kanaalstrategie.

Met de journeys wordt ook direct zichtbaar welk kanaal welke rol heeft (informeren, activeren, etc.). En of een kanaal het primaire kanaal is voor die rol of ondersteunend is. Elk kanaal heeft een specifieke eigenheid en daardoor kracht. Niet elk kanaal is goed in alles. Het is dan ook verstandig een kanaal op zijn sterkste punten in te zetten. Elk kanaal zal zijn ‘eigen werk’ binnen de klantreis moeten uitvoeren. Per kanaal moet worden bepaald welk middel wordt ingezet om de klantreis te ondersteunen. Dat kan gaan van video om mensen te activeren tot een tool om zelf berekeningen te maken of een handleiding om zelf iets in elkaar te zetten.

Future-proof met een creatieve en doordachte contentstrategie

Wat je uitdagingen ook zijn, welke nieuwe mogelijkheden en kanalen zich aanbieden of wat de klant ook van je verlangt....

Met een content- en kanaalstrategie publiceer je altijd een constante stroom waardevolle en herkenbare content, waarmee je jouw verhaal vertelt in de juiste stijl, toon en vorm voor je doelgroep. Bedenk ook goed of het past bij het karakter van je organisatie. Vind eerst je ‘essentie’ en kies vervolgens pas voor je boodschappen, kanalen en middelen in de uitwerking van een doordachte en creatieve content- en kanaalstrategie. Alleen dan verbind je écht merken blijvend aan mensen, middelen aan kanalen en doelen aan content en wordt elk contactmoment met je klant waardevol en relevant voor hen en voor jezelf.

  • Events

Data Direction spreker op Frankwatching’s SocialToday

Op donderdag 14 februari spreekt content organizer Erwin Schaapman van Data Direction tijdens het Frankwatching event SocialToday over hoe je als organisatie met een contentstrategie future-proof blijft. Tijdens zijn breakoutsessie deelt hij de praktische, eerste ervaringen bij klanten als Allsecur, Royal Schiphol Group en Ahold Delhaize. Aan de hand van een aantal voorbeelden laat hij ook zien hoe je vanuit een creatieve contentstrategie betere keuzes maakt en de kracht van innovaties in kanalen en middelen beter kunt benutten. Want met een een creatieve contentstrategie blijf je altijd future-proof.

Meer informatie

Je volgende stap voor een future-proof contentstrategie

Wil jij voor jouw organisatie, content en klanten ook een creatieve en doordachte contentstrategie? We helpen je graag de juiste stappen te nemen nu, voor in de toekomst.

Neem contact met ons op