Kennis

Podcast: De stem van Schiphol

Met de adoptie van slimme assistenten die aan boord gaan, kan de luchthaven Schiphol niet achterblijven. Peter Sparreboom van Data Direction schoof namens Schiphol aan bij The Voicecast van BNR om het verhaal achter de nieuw uitgebrachte voice applicatie van de luchthaven te vertellen.

Luisteren naar de podcast 'De stem van Schiphol'

Schiphol lanceerde begin juli 2019 de beta-versie van haar Action on Google, waardoor je tegen de Google Home, telefoon, of ander apparaat met Google Assistant 'Praat met Schiphol' kunt zeggen en je vraag beantwoord kunt krijgen.

In de pilot fase kun je bij de applicatie van Schiphol terecht voor bagage-informatie en vluchtinformatie: de meest gestelde vragen via de andere kanalen. De inzet van voice heeft voor de luchthaven vooral als doel om te leren hoe deze technologie toegepast kan worden en wat mensen voor vragen aan Schiphol stellen.

The voicecast is een podcast van BNR over spraaktechnologie. Peter Sparreboom is voor Data Direction als channel innovation manager bij Schiphol aan het werk. Hij vertelde samen met een collega van de luchthaven over de pilot met de voice applicatie die ze bij Schiphol hebben gelanceerd voor de Google Assistant. Het gesprek ging onder andere over de ervaringen van Schiphol, de uitdagingen en branding (‘de stem van Schiphol’).