Kennis

Pure content voor een oprecht beeld

  • Peter Sparreboom

Eén van de meest genoemde marketingtrends van de afgelopen tijd: organisaties die streven naar puurheid. Oftewel authenticiteit en oprechtheid, met als doel om betrouwbaar over te komen.

In onze ogen valt of staat puurheid bij wat je vertelt. Ben je als bedrijf puur, maar is die oprechtheid niet terug te zien in je content? Dan zal men buiten je organisatie je geloofwaardigheid sterk in twijfel trekken. Je medewerkers trouwens ook.

Wat is puur?

Met puurheid bedoelen we dat je als merk of bedrijf eerlijk overkomt. Eerlijkheid blijk je moeilijk te kunnen faken. Klanten en medewerkers prikken er snel doorheen. De sleutel tot puur overkomen, is dichtbij blijven bij waar je als organisatie echt voor staat. Dus ook in je content. Bedrijven produceren dagelijks enorme bergen content. Elke nieuwe blog, vlog en infographic draagt bij aan de geloofwaardigheid van je organisatie. Dus elke uiting moet ook perfect aansluiten bij waar je als organisatie voor staat.

De sleutel tot puur overkomen, is dichtbij blijven bij waar je als organisatie echt voor staat. Dus ook in je content.

Elk bedrijf wil natuurlijk wel zijn producten en diensten zo positief mogelijk presenteren. Op de negatieven media-aandacht die hoort bij een Gouden Windei van Foodwatch zitten ze niet te wachten. Dat blijkt uit het feit dat producten vrijwel zonder uitzondering direct worden aangepast wanneer bedrijven voor zo’n ‘award’ genomineerd worden. Het beeld dat een consument van een product of een bedrijf krijgt door de content op een verpakking en de daadwerkelijke identiteit van het merk moeten dus dicht bij elkaar liggen om serieus te worden genomen.

Why?

De identiteit van je bedrijf, kun je verwoorden als de why van je organisatie, volgens de golden circle van Simon Sinek. Sinek geeft aan dat je bij alles wat je doet uit moet gaan van het why. Waarom doe je wat je doet? Dat vertaal je naar een how en een what. De golden circle is ook de kapstok voor je content. Anders past ze immers niet bij jou als organisatie. Met je contentstrategie zorg je dat je je boodschap relateert aan waarom je als organisatie op aarde bent (je why). Heb je thema’s die wel bij je passen en die niet in je gouden circle staan? Dan klopt je why mogelijk niet. De verhalen die je vertelt, moeten passen bij waar je voor staat en wat je als organisatie doet, en dat gaat niet alleen om de verhalen die je buiten vertelt. Het gaat ook om de verhalen die je binnen vertelt aan je medewerkers en hoe je met je medewerkers omgaat.

Is user generated content authentiek?

Een goed instrument om vertrouwen te winnen, is user generated content. Die komt het meest authentiek over volgens een onderzoek van Stackla, een platform voor user generated content. Dit lijkt inderdaad een beetje op ‘Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend’, maar Stackla heeft een punt: wat anderen over je vertellen, komt altijd eerlijker over dan wat je zelf vertelt. Niet voor niets zetten we graag referenties op onze cv’s: dan kunnen anderen vertellen wat ze van ons vinden. En zien bedrijven graag een positieve review van hun product in Google. Communicatie 4.0 wordt dat genoemd: zorgen voor engagement door samen met klanten je content te maken. De focus ligt hierbij niet op je merk of product, maar op de beleving.

Preach what you practice

Puurheid is meer dan een kwaliteitskenmerk van je content. Puurheid is ook een kenmerk van de ‘fit‘ tussen je organisatie en je content. In welke mate passen je boodschap en je verhaal bij wat je zegt en bij wat je doet? Hoe minder spanning tussen de why en je boodschap, hoe puurder je content.

Blijf met je boodschap dus dicht bij het DNA van je organisatie. Lukt het je ook samen met je klanten (of medewerkers) content te ontwikkelen? Dan boek je winst. Deze co-creatie levert content op die als het puurst wordt ontvangen. Alles draait om de perceptie van je klant en medewerker als ontvangers van je boodschap. Wordt je boodschap gezien als oprecht? Dan kun je daarmee je doel bereiken: verbeteringen in verkoop, omzet en imago.

Als bedrijf is het belangrijk dat wat je zegt, overeenkomt met wat je doet. Preach what you practice dus.


Jennifer Aaker, Susan Fournier, S. Adam Brasel; When Good Brands Do Bad, Journal of Consumer Research, Volume 31, Issue 1, 1 June 2004, Pages
Stackla, The Consumer Content Report: Influence in the Digital Age, geraadpleegd op 31 augustus, 2018 op https://stackla.com/resources/reports/
Foodwatch, Jumbo Maisbrood zonder maismeel wint het Gouden Windei, 14 december 2017, geraadpleegd op 31 augustus, 2018 op  https://www.foodwatch.org/nl/

Data Direction workshop contentlab
  • Workshop

Pure content

Leer hoe je pure content naar het hart van je klanten brengt. Hoe je de content binnen alle lagen van je organisatie managet, zuiver houdt en het vertrouwen van je klanten kan winnen en behouden.

Bekijk de gratis workshop

Maak je content puur

We vertellen je graag hoe je content puur maakt. En als je wilt helpen we je erbij.

Neem contact op