Kennis

Samen 1,5 meter afstand is het nieuwe normaal: óók voor je content en kanalen

  • Atie de Heer

Samen werken aan ‘het nieuwe normaal’ in de anderhalvemetereconomie is in alle sectoren nodig. Alleen door mensen en organisaties met elkaar te verbinden, -ook digitaal- kom je tot een krachtige en duurzame 1,5 meter afstand-verbondenheid. Het is nu het moment om samen met collega’s en klanten te bedenken hoe je 1,5 meter afstand kunt houden. Niet alleen in winkels maar ook tijdens meetings, congressen, brainstormsessies, etc. Terwijl je samen ook de emotie wil blijven ‘beleven’ achter een voorstel, uitspraak, idee of beslissing.

  • Leestijd: 5 minuten

Perspectief 1: Stel de mens echt centraal

We worden nu nog eens extra op de feiten gedrukt: de emotie van een mens is essentieel in alle contacten tussen organisaties en klanten. Sommige mensen zijn begripvol over die 1,5 meter. Weer anderen doen alsof het niet bestaat of reageren zelfs agressief.

We moeten nu in al onze klantreizen rekening gaan houden met de anderhalvemetereconomie om alle mensen en hun emoties te ondersteunen. Die 1,5 meter is immers morgen niet ‘weg’. Het heeft op korte termijn vooral betrekking op het stroomlijnen en afstand-proof maken van je fysieke klantreizen. En op langere termijn op nog meer digitaliseren.

De anderhalvemetereconomie heeft een enorme impact op je content en je kanalen. Het gedrag van mensen is aan het veranderen. Dat moeten we in al onze klantreizen ondersteunen. De routes door onze kanalen zijn en worden anders. Ook die nieuwe 1,5 meter standaard moet goed ondersteund worden en een goede ervaring bieden: in je kanalen en in je content. De nieuwe regels, de nieuwe routes moet op het juiste moment op de juiste plaats in de taal van de klant toegelicht worden. En vooral niet te somber of te belerend. Ook deze content zal aantrekkelijk moeten zijn om in de behoefte van je klanten te voorzien.

Perspectief 2: High tech & high distance-touch

Digitaal en fysiek wordt nog sterker ‘gemengd’ dan we al gewend waren. Door veel meer te digitaliseren kan er in alle klantreizen nog veel meer gestroomlijnd worden. Automatische tellers bij de voor- en achterdeur. Kassamandjes uit een mandjes-automaat die ook nog eens het aantal mandjes dat in omloop is bijhoudt. Betalen hoeft echt niet meer met cash geld, genoeg alternatieven.

Pak nu door. Om bijvoorbeeld van je winkel echt een digitaal-fysiek belevingscentrum te maken. Met veel digitale toepassingen naast én in de winkel zelf. Organiseer verrassende inspiratiemomenten via webinars, Of laat je klanten digitaal meedenken over hoe de 1,5 meter in te bedden is in je klantreizen. Of laat een groep klanten op je product reageren of ermee experimenteren met behulp van digitale samenwerkingstool. Om het vervolgens individueel live in de winkel te testen en die ervaring weer digitaal te delen met andere klanten.

Denk vanuit het product en vooral uit de toepassing en niet vanuit een kanaal. Zet ‘de mens’ en de toepassing van je product of dienst centraal. Dan biedt je de ultieme beleving. En integreer je bovendien de anderhalvemetereconomie.

Samenwerken: oog voor elkaar

Je kent het vast wel. Spreeuwen die als een grote wolk in prachtige patronen samenvliegen.
Spreeuwen zwermen boven hun slaapplaats. Om die redenen moeten ze steeds een bochtje maken anders raken ze te ver van die slaapplaats. Het is dus druk boven de slaapplaats, ze moeten uitkijken om niet te botsen. Daar hebben spreeuwen een perfecte samenwerkingsvorm vorm voor gevonden. Ze houden zeven andere buurtspreeuwen in de gaten zodat ze niet tegen elkaar vliegen. Als een paar spreeuwen van koers veranderen dan gaan de zeven buurt-spreeuwen mee. En dat gaat razendsnel door de hele spreeuw-wolk omdat:

  • Spreeuwen elkaar kennen en vertrouwen.
  • Ze samen verantwoordelijkheid nemen en werken mét in plaats van tégen elkaar.
  • Het in hun genen zit om afstand te houden.

Dit is een hele mooie ‘houdt afstand-samenwerking’, waar wij veel van kunnen leren.

Perspectief 3: Digitalisering versnellen

Organisaties worden nu gedwongen om in hoog tempo hun zaken en taken te digitaliseren. Geen schoenen-, kleding- of welke ander soort winkel dan ook kan meer zonder een goede webshop. Zonder webshop en logistiek –bezorgen, retourneren en ruilen- is 0 omzet. Niet alleen nu maar ook straks. Mensen zullen niet snel van dit digitale gemak afstappen.

Andere takken van sport zullen veel meer selfservice instrumenten moeten bieden om klanten aan zich te (ver)binden. Het is, naast noodzakelijk ook leuk en interessant om daar over na te denken. En dat kan heel goed virtueel. Met behulp van video en samenwerktools is een perfecte brainstormsessie te organiseren. Als ze goed voorbereid zijn met een humorvolle en creatieve insteek ontstaan de beste resultaten. En eerlijk gezegd is dat met een fysieke brainstormsessie niet anders.

Perspectief 4: Geen overvolle kantoortuinen en tijd voor aandacht voor elkaar

Niet meer met zijn allen als ‘haringen in een ton’ in een kantoortuin werken. Geen irritaties meer over te luidruchtige collega’s die met elkaar in die kantoortuin overleggen. Of iemand die je bureau inpikt als je even van je plek bent. En een extra mooie bijkomstigheid geen files meer en veel minder CO2-uitstoot.

Voldoende tijd en ruimte om echt met elkaar te overleggen. Voldoende tijd om echt geïnteresseerd in elkaar te zijn. Voldoende uitstekende digitale instrumenten om virtueel op afstand contact met elkaar te hebben en samen te werken.

Er is nu ook tijd om na te denken en te werken aan een visie waarin straks een goede balans is tussen thuis én op kantoor werken: thuis als het kan, op kantoor als het moet.
Met een afstand van 1.5 meter tussen mensen. Dat betekend een andere indeling van de kantoortuinen en vergaderruimtes. En bijvoorbeeld ook van de bedrijfsrestaurants.

Was ooit de regel 7 werkplekken op 10 mensen. Wordt nu de regel: 1,5 meter per medewerker in welke ruimte dan ook. Dat worden of hele grote kantoren of een strak en voor iedereen duidelijk schema van wie wanneer op kantoor is en wie niet. Zodat iedereen die aanwezig is een 1,5 meter plek heeft. In shifts werken gaat dus ook in kantoren plaatsvinden.

Dit vraag veel: een nieuwe manier van samenwerken. En dat vraag weer veel van je interne communicatie.

Perspectief 5: intern verbinden met een interactief platform

Vanuit één virtuele plek kunnen werken, overleggen, geïnformeerd en ondersteund worden door kennis en tooling. En ook nog eens kennis met elkaar kunnen creëren en delen. Dat is nodig in de nieuwe anderhalvemetereconomie.

Nood breekt wet: ineens is een interactief intern platform dé tool om iedereen in je organisatie te verbinden geworden. En dat zal het zeker ook blijven. De anderhalvemetereconomie vereist dit. Het vraagt wel wat van de content en de vorm waarin we dat gieten.

  • Toon begrip

    – Een empathische toon is in deze tijd belangrijk. Mensen zijn onzeker en zitten in lastige situaties. En willen dat hun werkgever daar begrip voor heeft.
  • Proactief

    – Direct inspelen op alle ontwikkelingen is nodig om mensen te laten begrijpen hoe ze moeten handelen. Of ze nu in de zorg werken, thuis, in de winkel of in een fabriek. Iedereen moet weten hoe te handelen in welke situatie. Nog voordat de nieuwe maatregel ingaat.
  • Duidelijk

    – Er mag geen enkele ruis op de lijn zijn. Elk boodschap moet enkelvoudig en volstrekt helder zijn. En op het kennisniveau van de doelgroep.
  • Plek om vragen te stellen

    – Zorg voor een plek waar vragen gesteld kunnen. Dat kan voor een groot deel digitaal. Er moet wel altijd een mogelijkheid voor een persoonlijk contact zijn als het er echt om draait.
  • Humor

    – Een kwinkslag, een leuke anekdote is belangrijk om de moed er in te houden. Juist nu.
  • Vernieuw

    – Om mensen alert te houden is vernieuwing nodig. Nieuwe contentvormen, het verhaal even anders vertellen. Ook nieuwe middelen of tooling helpen om je collega’s scherp en betrokken te houden en nog beter te ondersteunen in hun werkzaamheden.
  • Andere interne kanalen en middelen toepassen om je doelen te bereiken, blijven natuurlijk ook nodig om te boeien en te binden.

    Meer weten?

    Wil je weten hoe je kan meer kunt digitaliseren? Je klantreizen en je platform op de anderhalvemetereconomie kunt aanpassen en doorvoeren in je in- en externe content en kanalen? Neem dan contact met ons op.
    Of schrijf je in voor een van onze gratis webinars. Je kan natuurlijk ook ons boekenpakket aanvragen.