Kennis

Schiet raak op Valentijnsdag met de juiste content!

  • Atie de Heer

Met de juiste content naar liefde voor het merk

Met een inhaker, bijvoorbeeld op Valentijnsdag, kun je klanten goed bereiken. Het mag natuurlijk geen losse flodder zijn. Zorg dat inhakers passen in de totale contentstrategie en bij het merk.

Neem ze (Sint, Kerst, Pasen, verkiezingen, etc.) daarom op in je contentkalender. Volg de ontwikkelingen en durf af te wijken van wat anderen doen. Een mooi voorbeeld is DIRK met het bezoek van Rutte aan Obama. Het is een onverwacht nieuwsmoment waar de ‘’altijd inhakers’ niets mee doen.

Juist bij vaste inhaakmomenten, zoals Valentijnsdag, zijn er zoveel meelifters dat het een grote uitdaging is om op te vallen. Maar als je de grens opzoekt met een origineel verhaal, zorg er dan wel voor dat je klaar staat om op een aantrekkelijke én humorvolle wijze op de reacties in te spelen. In 2010 gaf Bavaria een goed voorbeeld met de oranje jurkjes in Zuid-Afrika. Een recenter voorbeeld van hoe het niet moet is ‘houd je secretaresse extra kort vandaag’ (Media Markt op Secretaressedag 2014).

 

Origineel met een humorvolle flirt

Een inhaker gebruikt een woord- of beeldspeling om mensen te verrassen of tot een glimlach verleiden. De boodschap mag zaken niet op een negatieve manier op scherp zetten. Als het grappig is en tot de verbeelding spreekt, maakt dat een merk authentiek en menselijk. Hema en Heineken zijn er bijvoorbeeld meester in hun merk persoonlijk, begrijpelijk en dichtbij te maken.

Emotie

Content die de juiste emotionele snaar weet te raken, verhoogt de emotionele waarde van het merk. Noem het aaibaarheid, noem het passie; als het klopt gaat de gunfactor omhoog. Je merk wordt dan geloofd, erkend en vertrouwd. Dove is een merk dat daar goed in is. Met haar verhalen werkt Dove aan het verhogen van het zelfvertrouwen van vrouwen:

‘Wij vinden dat echte schoonheid moet staan voor zelfvertrouwen in plaats van onzekerheid. Daarom proberen we vrouwen een positiever beeld te geven van hun eigen uiterlijk, hun zelfvertrouwen te verbeteren en het beste uit zichzelf te halen’.

Concrete context

Ken je doelgroep en neem je doelgroep serieus:

  • Hoe ziet je doelgroep eruit? Wat zijn de karakteristieke kenmerken (persona’s)?
  • Wat leeft er onder je doelgroep, wat zijn de verlangens, de wensen en behoeften?
  • Waar wordt op gereageerd door je doelgroep? Welke content is populair?
  • Welke woorden gebruiken ze, wat is het kennisniveau (voice en toon)?
  • In welke (social) media is je doelgroep actief?
  • Welke voice & tone en stijl & ritme gebruikt je doelgroep?

Als je jouw doelgroep serieus neemt dan weet je exact voor wie je de content gaat maken. Verdiep je dus continu in de beweegredenen, kenmerken en motivatie van je doelgroep. Gebruik de inhaker om in te spelen op de context van de gebeurtenis of de actualiteit. Betrek daar op een originele en humorvolle manier het eigen merk in. Een leuk voorbeeld is van PostNL. Op de website Sint.postnl.nl kon je de naam van je kind en een mobiel telefoonnummer achterlaten. Op het moment dat pakjesavond gevierd werd, stuurde de Sint een link naar een persoonlijke video waarin de Sint jouw kind zelf toesprak en liet weten waar de cadeaus te vinden waren: ‘Ga ze maar gauw halen.’

Relevante waarde

Zorg dat je een relevante boodschap overbrengt aan je doelgroep. Wees oprecht en speel in op de behoefte van het moment. Verbind die behoefte van de doelgroep aan producten en diensten zodat klanten begrijpen hoe ze geholpen kunnen worden. Laagdrempelige, praktische content die direct toepasbaar is heeft toegevoegde waarde en wordt doorgaans goed gelezen, geliked en gedeeld. Een voorbeeld hiervan is de inhaker van Centraal Beheer na de storm in 2013 en die van de Hema tijdens de storing van WhatsApp eind 2017.

 

(Be)raken

Goede content heeft de juiste emotieclaim, raakt het hart, wordt goed bekeken, gedeeld, geloofd én onthouden Door deze content gedurende het hele jaar in samenhang (dus niet alleen met een inhaker) te programmeren, worden klanten echt geraakt en krijgt het merk bij hen een hoge breinpositie.

Binnenkort in het ContentLAB

Er zijn op dit moment geen workshops ingepland.

Breng content naar het hart van je organisatie

Wij geloven dat goede content bedrijven, medewerkers en klanten verbindt en beter laat presteren. Onze #liefdevoorcontent is groot. We delen het graag met je.

Meer over Data Direction