Kennis

Verbeter je content in alle kanalen met data

Je hoeft niemand te overtuigen van het belang van het bereik van je content. Hoe meer mensen het lezen, zien en ermee interacteren, hoe beter. Maar toch krijgen wij vaak de vraag wanneer het bereik van je content goed is?

Wanneer is het bereik en de kwaliteit van je content goed?

Bij hoeveel bezoekers van je site mag je tevreden zijn? En hoe kun je je content verbeteren op basis van data? In deze blog gaan we dieper in op wat je kunt doen om de vindbaarheid van je website en content zo hoog mogelijk te maken en data te gebruiken om je content steeds beter te maken.

Vindbaarheid in Google

Hoe goed jouw pagina’s bezocht worden kun je natuurlijk zien in Google Analytics (of Adobe Analytics (Omniture) of comScore, etc.). Het geeft je goed inzicht in het aantal en de aard van bezoekers en de paginaweergaven. Hierdoor kun je niet alleen zien of daar met de tijd een stijgende lijn in zit, ook kun je uit deze data vaak herleiden of die groei en eventuele pieken gerelateerd zijn aan bijvoorbeeld marketingacties en/of publiciteit (in andere media). Het vertelt je hoe goed de content bezocht wordt, maar zegt niets over hoe goed de content gevonden kan worden in Google. De vindbaarheid van jouw content in Google kun je goed bekijken in Google Search Console. Het laat zien bij welke zoekacties jouw content naar boven komt en op welke plaats in de zoekresultaten je dan gemiddeld staat.

Het vertelt je hoe goed de content bezocht wordt, maar zegt niets over hoe goed de content gevonden kan worden in Google.

SEO

Het optimaliseren van je content voor zoekmachines noemen we SEO (search engine optimization). Google bepaalt door een algoritme waar content ‘over gaat’. Dat algoritme zorgt ervoor dat je content bij het invoeren van een zoekterm door een gebruiker op een bepaalde plek naar boven komt. Daarvoor bezoekt (‘crawlt’) Google je site en maakt daar een index van. Je kunt Google het beste beschouwen als een reguliere slechtziende en slechthorende bezoeker van je pagina’s. De meeste eigenschappen waar je voor SEO rekening mee moet houden zijn namelijk gewoon logisch om een pagina goed toegankelijk te maken voor bezoekers.

Duidelijke (tussen)koppen en een beschrijvende inleiding maken je tekst goed leesbaar. Goede metadata die in de zoekresultaten in Google worden weergegeven (meta description en title tag) zorgen dat bezoekers ook in Google kunnen zien waar een pagina over gaat. En vooral voor slechtziende bezoekers is het belangrijk om relevante afbeeldingen een duidelijke beschrijving te geven (alt-tekst en bestandsnaam) en beschrijvende tekstlinks (i.p.v. alleen ‘lees meer’) te gebruiken. Slechthorende bezoekers hebben baat bij een ondertitelde video en liefst een volledig transcript. Google heeft precies die eigenschappen ook nodig om te weten waar afbeeldingen en video over gaan en wat zich voor content bevindt op gelinkte pagina’s. Om goed vindbaar te zijn in Google moet waarop mensen zoeken in Google en wat voor content jij aanbiedt op elkaar aansluiten. Daarvoor is het goed om die woorden op te nemen waar een gebruiker op zoekt.

Vindbaarheid op je site

De meeste bezoekers komen via een zoekopdracht in Google bij de meest relevante content op jouw website terecht. Vaak is dit niet de homepage maar een dieperliggende pagina op je site. Toch is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de bezoekers die wel op je homepage binnenkomen ook antwoord krijgen op hun vragen.

Opbouw & plek

Om jouw bezoekers zo snel mogelijk te leiden naar het antwoord op hun vraag is het belangrijk dat je goed nadenkt over de opbouw van je website, content en de paden die je verwacht dat gebruikers gaan afleggen. Daarbij is Google Analytics ook een goede hulp: je kunt eenvoudig zien welke paden de meeste bezoekers afleggen. Wijkt dat af van waar je gebruikers het blijkbaar het liefst willen hebben? Dan kun je je content hierop aanpassen door het bijvoorbeeld een andere plek te geven binnen je website. Zorg dat veel gezochte onderwerpen bovenaan de pagina staan en het navigatiemenu dit ook reflecteert.

Content verbeteren met zoekopdrachten binnen je site

Zoekopdrachten op de site geven ook veel inzicht in de vragen die bezoekers van je site hebben en waarschijnlijk niet zo snel op je site kunnen vinden. Het geeft je een beeld van de content die wordt gemist of content die door ontbrekende links niet goed te vinden is.

Context in andere kanalen

Hoe kunnen andere kanalen je content beter maken? Als er via het callcenter of social media veel vragen over één bepaald onderwerp wordt gesteld kun je je afvragen of je op de website wel volledig genoeg bent.

Verrijk je content met en verlaag je kosten in klantcontact

Vragen via telefonie en social media zijn veel kostbaarder dan bezoeken aan de website, voornamelijk door de kosten van de inzet van een medewerker. Daarom moeten die contacten echt wel zoveel mogelijk toegevoegde waarde hebben. Een medewerker die alleen maar doorverbind is een kostbare schakel. Toegevoegde waarde zit in het beantwoorden van vragen en het echt helpen van de persoon die contact opneemt. En waarde zit ook in weten waar aan de telefoon vragen over worden gesteld. Want met die informatie kun je ook je website beter maken. Vooral contacten die minder tot geen toegevoegde waarde hebben kun je goed via kanalen afhandelen die geen of beperkt menselijk contact nodig hebben.

Traffic via andere kanalen

Activiteiten op andere kanalen kunnen zorgen voor meer traffic op je website (campagnes in massamedia bijvoorbeeld). Natuurlijk wil je dan wel weten waar klanten vandaan komen op je website. Daarvoor kun je in de links naar je website die je in de campagne gebruikt een speciale tracker opnemen. Dat zorgt ervoor dat jij in je analytics precies kunt zien dat iemand vanaf een bepaalde campagne of bepaalt ander middel op jouw site terechtkomt.

A/B testen van content

Eén van de manieren waarop je kunt testen welke content op een website, in een app of nieuwsbrief goed werkt is een A/B test. In een A/B test krijgen bezoekers van de site, app of nieuwsbrief gerandomiseerd een variant te zien van de content. Dat kan een ongewijzigde versie (variant A) zijn of een gewijzigde variant (variant B). Bij elke variant wordt gekeken hoe goed een bepaalt doel wordt behaald. De versie waar het doel het beste wordt behaald wordt vervolgens de (nieuwe) standaard.

De A/B test moet passen binnen de doelstellingen van je ‘probleem’. Als je wilt weten wat een gebruiker van je content vindt, kun je ze het misschien beter gewoon vragen. Een feedback tool is daar geschikt voor. Als je wilt weten of gebruikers kunnen vinden wat ze zoeken kun je ook gericht usability onderzoek, met eye-tracking uitvoeren. Waar A/B testen vooral goed voor werkt is als er een beperkt aantal versies met elkaar te vergelijken is.

Goede content is niet persé content die het in Google goed doet.

Doelstellingen van je content

Content moet voor je werken. Het moet bezoekers vanuit Google binnenhalen, vragen beantwoorden en uiteindelijk zorgen voor omzet. Goede content is niet persé content die het in Google goed doet – al zitten er, zoals we beschreven, wel veel parallellen tussen content die Google goed vindt en ook voor andere doelgroepen goed toegankelijk is. Goede content is vooral content die jouw doelstellingen ondersteunt.

Om het succes van je content te monitoren en acties te ondernemen om je content voortdurend te verbeteren is het inrichten van een verbetercirkel essentieel. Door het monitoren van data uit je eigen website analytics, maar ook van telefonie, social en andere kanalen, kun je gericht actie ondernemen om telkens te verbeteren.

Als je die verbetercirkel goed doet, dan moet je ook met enige regelmaat je doelstellingen updaten, omdat ze niet uitdagend genoeg meer zijn, wanneer je succes hebt. Of juist naar beneden bijstellen als de situatie daarom vraagt. Een verbetercirkel is dus niet eenmalig analyseren, maar voortdurend in de gaten houden wat er gebeurt en op basis daarvan veranderingen doorvoeren en opnieuw monitoren: je content, maar ook je doelstellingen.

Een verbeterslag maken met data

Denk je dat er nog wel een verbeterslag te maken is voor je content? Maar weet je na het lezen van deze blog nog niet zo goed hoe je nu precies data kan gebruiken? We helpen je graag op weg.

Neem contact op