Kennis

Wanneer usability onderzoek en SEO elkaar bijten

Iedereen die zich wel eens bezig houdt met SEO richtlijnen kent het: SEO richtlijnen die op het eerste gezicht haaks lijken te staan op richtlijnen voor usability. Hoe ga je daarmee om? Wat als zoekmachineoptimalisatie en gebruikersgerichtheid elkaar lijken te bijten?

  • usability
  • SEO

Je kent het vast: voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) doeleinden zou het goed zijn op een webpagina een alinea met uitleg op te nemen, maar dan wordt de pagina langer. Of je hebt tests met gebruikers gedaan en zij geven aan dat ze op een pagina zo min mogelijk tekst willen zien, maar je hebt gehoord dat zo weinig tekst wel eens negatief kan werken voor SEO. In deze blog leg ik uit hoe je ermee om gaat en hoe je ‘elkaar bijten’ voorkomt.

SEO vs usability

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) houdt in dat je content optimaal maakt voor de vindbaarheid in Google. Natuurlijk is dat belangrijk: zonder vindbaarheid wordt je content helemaal niet gebruikt. Voor de vindbaarheid is het belangrijk dat Google kan zien waar je content over gaat. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je titels woorden bevatten waar je doelgroep op kan zoeken en dat je de juiste metadata (title tag, meta description) aan een pagina mee geeft.

Meestal is wat je doelgroep prettig vindt – kunnen zien waar een pagina over gaat en een duidelijke opbouw met goede alinea’s – ook goed voor SEO. Bij usability onderzoek kijk je precies daar naar: wat maakt een ervaring voor je doelgroep zo fijn mogelijk.

Bruikbare, korte, makkelijk leesbare alinea’s bijvoorbeeld en afbeeldingen met een onderschrift. Eigenlijk dus eigenschappen die Google ook waardeert, omdat ze ook aan Google duidelijk maken waar je content over gaat. Usability en SEO komen dus meestal overeen. Maar soms ook niet.

Wat je doelgroep wil vs. wat verstandig is

Wat als je doelgroep iets wil dat vanuit SEO oogpunt niet verstandig is? Henry Ford zou ooit gezegd hebben “Als ik had gevraagd wat mensen wilden, dan hadden ze gevraagd naar snellere paarden”. In plaats daarvan bouwde hij een auto. Wat nu als jouw doelgroep in usability onderzoek vraagt om ‘snellere paarden’: dus als ze vragen naar onmogelijke of onverstandige opties? Dat voorkom je door een goede opzet van je usability onderzoek. Usability onderzoek kun je namelijk goed gebruiken om te zien hoe gebruikers om gaan met verschillende varianten of scenario’s. Op die manier kun je uit verschillende varianten zien welke het beste werkt voor de gebruiker.

Varianten toetsen

Die varianten zijn dan een uitwerking van de oplossing die voldoen aan jouw eisen. Dus die voldoen aan zowel SEO richtlijnen als richtlijnen voor accessibility (bijvoorbeeld voor mensen met een visuele beperking). Je doelgroep vragen wat ze willen zonder goed uitgedachte scenario’s is minder verstandig. Dan kun je immers feedback krijgen waar jij niet aan kunt voldoen. Bedenk dat jij de expert bent en jij weet wat verstandig is.

Conclusie

Wanneer je doelgroep iets anders wil dan wat vanuit (SEO- of usability-)richtlijnen handig is, vraag je dan af wat je de gebruiker gevraagd hebt in je usability onderzoek. In de varianten die je een gebruiker voorlegt kies je voor die opties die ook daadwerkelijk haalbaar zijn en voldoen aan je doelstelling. Zo voorkom je dat je feedback van gebruikers krijgt waar je niets mee kunt.

Bedenk dat je content eerst vindbaar moet zijn, wil het überhaupt gebruikt worden. Is je doelstelling echter puur gericht op het vergroten van gebruikerstevredenheid, dan kun je natuurlijk minder nadruk leggen op vindbaarheid. In de praktijk zal dat echter zelden voor komen.

Hulp nodig? Laat het weten.

Loop je in je dagelijkse praktijk ergens tegen aan waar je niet uitkomt? Laat het ons weten. We denken graag met je mee.

Neem contact op