Kennis

Wat is nou eigenlijk een social intranet en wat niet?

  • Erwin Schaapman

Als er gesproken wordt over interne communicatie en hoe dat digitaal ondersteund is, worden verschillende begrippen door elkaar heen gebruikt. Ruwweg hoor je de volgende termen: intranet, social intranet en digital workspace. Wat is nu het verschil? Wanneer noem je het een social intranet? Wat is het verschil met een intranet of een digital workspace? Om daar een antwoord op te geven moeten we terug naar het begin: hoe is het allemaal begonnen.

  • Leestijd: 3 minuten

social intranet en digital workplace

Hoe het begon: intranet

In de jaren 90 begon het internet te groeien. Al vrij snel ontstonden ook de eerste intranetten. In 2009, nog ‘maar’ 11 jaar gelden, kwamen er ruim 500 nieuwsgierige mensen naar het eerste Nederlandse intranet congres.

Een intranet bestaat uit statische content. En is vooral gericht op het zenden van informatie zoals nieuwsberichten of het beleid van de organisatie. Meestal is er alleen sprake van eenrichtingsverkeer en verloopt de communicatie top-down. Het beheer is de verantwoordelijkheid van een kleine groep mensen in de organisatie. Bekende standaardfunctionaliteiten zijn: het smoelenboek, een corporate nieuwsfunctie, een prikbord en de mogelijkheid om praktische zaken zoals ‘hoeveel verlof heb ik nog?’ in te zien.

Contacten met elkaar: social intranet

De opkomst van sociale media en de interactie die daardoor tussen mensen mogelijk werd zorgde voor de sprong naar de interne organisatie. Er is een vertaalslag gemaakt van de sociale externe functionaliteiten naar het intranet. Een van de eerste social intranetten in Nederland waren die van KPN en Philips uit 2010.
Een social intranet is dynamisch en draait om interactie. Interactie is er niet alleen omdat het nuttig en leuk is om sociale contacten te faciliteren. Een goed social intranet maakt ook de samenwerking tussen collega’s en tussen teams makkelijker en effectiever. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een monteur die op locatie is en bij collega’s informeert of zij een oplossing weten voor de storing die hij moet oplossen. Of het delen van kennis over code tussen developers die in verschillende Agile teams werken en elkaar niet vaak kunnen spreken. Of een concept-artikel wat voor feedback wordt gedeeld in een redactieteam.

Samenwerken: digital workspace

Een digital workspace biedt, naast functionaliteiten van een social intranet, systemen om samen te werken. Systemen die iedere medewerker in een organisatie kan gebruiken. Dus ook de specifieke digitale tools die iedereen nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. In feite is je social intranet een digital workspace geworden. Het is voor alle medewerkers in de organisatie de plek waar iedere dag hun werk begint en eindigt. Van één social intranet en 12 losse systemen naar één digitale werkplek. Een digitale werkplek die iedereen hetzelfde biedt en daarbinnen ook voor een individu of een team uniek is. Dit door digital workspace rol-based in te richten. Zo komt een HR-medewerker vanuit zijn homepage in een heel andere omgeving dan bijvoorbeeld een accountmanager of de facilitair medewerker.

Intranet jaren negentig

  • Top-down
  • Statische content
  • Zenden
  • Voor iedereen hetzelfde
  • Klein team dat beheert
  • Informeren
  • Centraal

Social intranet 2000

  • Bottom-up
  • Dynamische content
  • Interactie
  • Gepersonaliseerd
  • Iedereen mag delen
  • Informeren + samenwerken + kennis delen
  • Decentraal

Digital Workspace 2015

  • Social intranet + alles om je werk te kunnen doen

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je van een intranet naar een digitale workspace stoomt? Samen met mensen van andere organisaties?

Kom dan naar onze online workshop op 25 juni van 13 tot 14.30 uur. Maak ook van jouw social intranet een succes!