Kennis

Zonder content geen goede design sprint

Tegenwoordig word de design sprint steeds vaker ingezet voor het ontwikkelen van een nieuw product of het verbeteren van een bestaande dienst. Een nuttig instrument maar zonder voldoende aandacht voor content kan het nooit een succes worden...

Als Content Organizers helpen wij onze klanten relevante en consistente content te maken door hun contentproces optimaal in te richten: van idee tot publicatie, en elke stap daartussen.

Bij veel van onze klanten wordt tegenwoordig de design sprint ingezet voor het ontwikkelen van een nieuw product of het verbeteren van een bestaande dienst. Een design sprint is een proces van vijf stappen, ontworpen door Google Ventures, om met minder middelen problemen op te lossen. Een design sprint is een intensief proces waarbij je iedere discipline maximaal benut om in vijf dagen met elkaar succesvol te zijn. Het proces van een design sprint waarbij de gebruiker echt centraal staat ziet er meestal als volgt uit¹:

Zonder content geen succesvolle design sprint

Design sprints zijn als instrument erg nuttig om te voorkomen dat je met elkaar weken, wellicht maanden aan iets werkt om er vervolgens achter te komen dat je iets hebt bedacht en gemaakt waar niemand echt blij van wordt. Eén van de dingen die ons daarbij opvalt is dat er niet altijd voldoende aandacht is voor de content die nodig is om van een prototype een succes te maken.

De uitdrukking ‘content is king’ lijkt jammer genoeg onder product owners niet zo bekend te zijn als in ons contentvakgebied. Zij onderkennen het belang van goede content nog niet. Daardoor werken design-, development- en contentteams in een design sprint niet goed samen. En dat is natuurlijk doodzonde, want zonder de juiste, relevante content is ieder nieuw of verbeterd product (of dienst) gedoemd te mislukken.

Schiphol geeft het goede voorbeeld

Bij onze klant, Royal Schiphol Group, zijn begin 2017 de nieuwe website en app live gegaan. Een belangrijke stap op weg naar het realiseren van de ambitie om de beste digitale luchthaven van de wereld te worden. Ruim een jaar later zijn die digitale producten al weer volledig veranderd. Geen pagina is meer hetzelfde, alle functionaliteiten zijn verbeterd en er zijn nieuwe functionaliteiten toegevoegd. En dat geldt ook voor de content, of het nu gaat om copy, beeld of film. Deze manier van Agile werken aan de digitale kanalen om uiteindelijk persoonlijk digitaal reisadvies te kunnen bieden, ondersteunt Schiphol met design sprints. Zo heeft Schiphol, zoals je ziet aan de grote verschillen tussen de homepage in 2017 en 2018, ook op het gebied van content een grote stap vooruit gezet. Dat is gelukt door de content lead (meestal is dat de copy writer) op te nemen als lid van het designsprintteam.

Een andere belangrijke les voor ons als Content Organizers is dat in een designsprintteam – dat nooit te groot mag worden – in ieder geval de volgende functies vertegenwoordigd moeten zijn:

  • User experience lead (vertegenwoordigt de optimale gebruikerservaring als het gaat om functionaliteit en structuur)
  • Content lead (verantwoordelijk voor alle contenttypes; kopij, beeld en film)
  • Technical lead (borgt de technische mogelijkheden)
  • Business owner (is de expert en zorgt voor data en ‘de inhoud’)
  • Visual design lead (verantwoordelijk voor het ontwerp van de interface met de gebruiker)

Bovendien moeten alle deelnemers in het designsprintteam dezelfde ‘stem’ hebben en dat geldt dus ook voor de content lead. Met de nieuwe contentstrategie  & content DNA als fundament, heeft dat er bij Schiphol voor gezorgd dat met de content een steeds relevanter, aansprekender en consistenter verhaal wordt verteld. En als Schiphol morgen weer een functionaliteit of dienst gaat verbeteren, wordt de content niet vergeten!

¹ http://www.uxforthemasses.com/ucd-design-sprints/

Ontdek meer over design sprints

Content & design. Ze kunnen niet zonder elkaar sprinten. Wil je meer weten? Mail of bel gewoon even.

Neem contact op