Kennis

Zonder contentstrategie geen bestaansrecht

  • Atie de Heer

Klanten verwachten bij elk contact een unieke beleving, duidelijkheid en een antwoord op hun vragen. Ook verwachten zij bij elk contact continuïteit in het verhaal. Niet dezelfde content, maar wel dezelfde boodschap.

Is een contentstrategie echt nodig?

Ja, zonder een allesomvattende contentstrategie gaat er van alles mis binnen een organisatie, een aantal voorbeelden hiervan kunnen zijn:

  • Er wordt niet ingespeeld op de behoefte van de doelgroep, waardoor zij zich niet begrepen voelen.
  • Er is een kakofonie aan boodschappen en tegenstrijdigheden waardoor de doelgroep de weg kwijtraakt.
  • Er is geen eigen contentDNA (voice en toon), waardoor (merk) herkenbaarheid niet opgebouwd wordt.
  • Er wordt wordt geen relatie met de doelgroep opgebouwd, waardoor loyaliteit, vertrouwen en het delen van content uitblijft.

Door de overheersende stem van de doelgroep is een goed uitgewerkte contentstrategie heel belangrijk voor je organisatie. De doelgroep heeft over elk onderwerp of merk een duidelijk standpunt klaar staan. Deze mening steekt zij niet meer onder stoelen of banken, maar kan dit (online) overal delen. Als organisatie moet je hierop voorbereid zijn; de juiste reactie kunnen geven of een passend antwoord klaar hebben.

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is een planmatig en duurzame aanpak voor het inzetten van content om iedereen te voorzien in hun behoeften en om effectief bij te dragen aan de waarden en doelstellingen van je bedrijf.

Atie de Heer, oprichter Data Direction

Contentstrategie en het maken en publiceren van content is niet langer het domein van een specifiek vakgebied zoals arbeidsmarktcommunicatie (HRM) en serviceantwoorden (supportafdeling). Zonder verbinding tussen alle afdelingen, ontstaat er een samenraapsel van verhalen, stijlen en tonen vanuit de organisatie.

Om met een eenduidige boodschap, stijl, vorm en kwaliteit gehoor te geven aan de stem van de doelgroep, is een bedrijfsbrede contentstrategie nodig. Een contentstrategie waar iedereen achter staat, en mee kan werken.

Oplossing Contentstrategie Data Direction Whitepaper
  • Contentstrategie

Een strategie die doelen en ambities waarmaakt

In een contentstrategie zet je je belangrijkste boodschappen op een rij en leg je vast aan welke doelstellingen je wilt bijdragen met je publicaties. Daarnaast bevat deze een uitgebreide doelgroepanalyse, waarin alle belangrijke wensen en behoeften aan het licht komen. Om ervoor te zorgen dat je doelgroepen altijd en overal met dezelfde herkenbare stem worden aangesproken, ontwikkelen we samen met jou een content DNA.

Meer over contentstrategie

Meer informatie

Jouw content relevant, herkenbaar en in de juiste stijl, toon en vorm gemaakt voor jouw doelgroep? We vertellen je graag meer over contentstrategie én content DNA.

Neem contact op