Kennis

Zorgen maken en lachen moeten elkaar afwisselen: óók in je verhalen en je kanalen

  • Atie de Heer

In deze vreemde tijd wisselt onze stemming in een razend tempo. Vaak ook door berichten in de media. Over hoe het moet met mijn werk of bedrijf, blijf ik zelf of mijn familie wel gezond tot enorm lachen om dat leuke appje waarin hamsteren of binnen zitten op de hak wordt genomen. Humor plaatst de coronacrisis in een ander perspectief zodat jij dit veel beter aan kan.

  • Leestijd: 3 minuten

Het aantal berichten over corona en de consequenties na de virus-periode overspoelt alles. Alle voorpagina’s, nieuwsprogramma’s en social media zijn corona-gekleurd. Het is bijna niet mogelijk om even aan het coronavirus te ontsnappen en te ontspannen. Terwijl het juist nu belangrijk is ook de lach op te zoeken en te bieden aan je collega’s en klanten. Relativeren is nu essentieel om in balans te blijven.

We zijn en blijven immers mensen die nu de zekerheden kwijt zijn over werk, sociale contacten en gezondheid. Zekerheid en structuur moeten we razendsnel terugvinden. Dat kan door het goed indelen van de dag en planmatig werken, maar ook zeker tijd te maken voor een lach. Niet alleen omdat het leuk en gezond is. Het ontspant en zorgt ervoor dat moeilijke situaties ook vanuit een andere invalshoek wordt bekeken. En dat is nu extra hard nodig.

Een kwinkslag maakt de boodschap behapbaar

Topmodel Doutzen Kroes sloeg de plank volledig mis en moest excuses maken op Instagram naar aanleiding van haar grappig bedoelde bedankje aan het coronavirus. Deze moeilijke periode in een ander licht plaatsen kan echter wel degelijk. En zeker ook met humor. Dus beste topvrouw of topman: richt je regelmatig in een persoonlijke boodschap tot iedereen, vooral tot je medewerkers. En doe dat naast het uiten van zorg ook met een kwinkslag die dit coronatijdperk duidt. Humor kan helpen om deze onwerkelijke coronasituatie begrijpbaar te maken.

Om te beginnen alle respect voor de aanpak van het Kabinet-Rutte III. Ook goed dat er tijdens deze coronacrisis geëxperimenteerd wordt met de manier van presenteren. Maar beste Rutte en ministers: ga niet met een te groot aantal ministers een te grote hoeveelheid maatregelen vertellen en uitleggen. Dat schept verwarring en wordt niet begrepen.
Een gepaste kwinkslag zou overigens niet misstaan. En video-stories die op humorvolle manier en met praktische tips uitleggen wat de maatregelen nu precies zijn, zouden zeker helpen. Het begin is er met de campagne van de Rijksoverheid ‘alleen-samen’.

Humor zorgt voor een goede sfeer

Lachen werkt aanstekelijk. Zorg dus óók voor een lach tijdens je online sessie met klanten, je dagstart of daily standup. Een idee is bijvoorbeeld ‘laat een voorwerp uit je huis zien waar je blij van wordt en vertel kort waarom…’. Het versterkt de teamgeest, verbindt en verbetert de samenwerking. Ook op afstand werkt een lach sfeerverhogend en geeft energie.

Gebruik de videoconference tools ook om prettige en gezellige momenten te creëren. Laat iedereen bijvoorbeeld een kopje thee maken en zorg voor een muziekje op de achtergrond. Teams hebben dit juist nu keihard nodig om gemotiveerd te blijven en het ‘samen gevoel’ te behouden. Natuurlijk kan je dit ook doen tijdens de (digitale) contacten of sessies met je klanten via een videomeeting.

Humor vergemakkelijkt de communicatie

Het is nu zeker niet makkelijk om luchtig te zijn en de boodschap over de effecten van coronavirus en coronacrises met humor te brengen. Het is wel de moeite waard om het toch te proberen. Humor doet mensen goed, vooral nu er zo’n stressvolle sfeer is. Het verlicht de pijn en maakt het draagbaar. Doe het niet geforceerd, het moet natuurlijk overkomen.

Pas humor zorgvuldig en met mate toe omdat deze situatie zich razendsnel ontwikkelt en dagelijks verandert. Inspelen op de actualiteit van vandaag is morgen volledig achterhaald. Een humoristisch opmerking maken over elkaar begroeten met een elleboog of voet kan nu bijvoorbeeld al absoluut niet meer. Goede en actuele voorbeelden zijn #DASLIEF, ‘Slimmer chillen = Corona killen’ en Grandioos Groningen en GIC met de campagne ‘Kop d’r veur!’.

Zelfspot relativeert echt

Zelfspot is grappig. Een keer een grap maken over je eigen organisatie relativeert echt. Het zet alles in de juiste context en het neemt wat van de zware lading weg die we nu allemaal voelen en ondervinden. Door zelfspot laat je zien dat niet alles kan zoals we dat gewend waren en biedt je mensen nieuwe inzichten. Een goed voorbeeld is Jitz Bloem & Interieur uit Etten Leur die klanten bij elke bestelling een flesje Corona bier meesturen, en ook de singer-songwriter Tim Akkerman gebruikt zelfspot: “Heb ik eindelijk meer dan 100 bezoekers in de zaal, wordt alles gecanceld…”.

Creatieve humor voor straks

Marketeers en contentmakers moeten nu aan de slag om alles straks weer in de rails te hebben. Er is vast minder budget, minder energie en minder intentie om te kopen. Juist om deze redenen moet je nú naar straks kijken. Straks moet je nog creatiever zijn en nog meer meerwaarde aan je klanten leveren. En nog meer beleving aan je klanten bieden om die zwarte coronaperiode te vergeten en weer te genieten van het nieuwe ‘normaal’. Nog meer zelfspot en creatieve humor gebruiken om die ontladende lach op het gezicht van je klanten en, niet te vergeten, je medewerkers te toveren.

Meer weten?

Wil je weten hoe je humor kunt toepassen in je content en kanalen om je doelstelling te realiseren? Of hoe je nu kunt werken aan je creatieve content- en kanaalstrategie om straks je klanten te verrassen?

Neem contact met ons op