Workshops

Contentstrategie & kanaalstrategie
voor alle soorten onderwijs

  • 14 maart 2019
  • Den Haag

Als opleider wil je nieuwe studenten of cursisten interesseren voor je aanbod, in elke fase van hun keuzeproces goede content via het juiste kanaal bieden en in de juiste stijl, toon en vorm. Met een doordachte content- en kanaalstrategie maak je dit waar.

Meld je nu aan

  • Workshop

Contentstrategie & kanaalstrategie

Tijdens deze workshop leer je hoe je als opleider alle doelgroepen kan bedienen via de juiste kanalen en middelen. Hoe je content aansluit bij wat zij op dat moment nodig hebben. Je leert hoe je een overkoepelende contentstrategie en kanaalstrategie kan ontwikkelen. Zodat je consistent en eenduidig over al je kanalen en middelen communiceert met content die jouw verhaal vertelt en het DNA van je organisatie laat zien.

Waarom een workshop speciaal voor onderwijsland?

Of je nu een opleiding biedt in het volwassenenonderwijs, hoger onderwijs of wanneer het gaat om een middelbare school; een opleiding kiezen is voor jouw doelgroep niet niks. Het is een lang, complex en kennisgedreven beslissingsproces, waarin in elke fase een behoefte ontstaat; van de vraag om meer informatie, ervaringen van anderen tot aan persoonlijk contact. Als opleider wil je in elke fase voorzien in die behoeften en antwoord geven op de vragen die ontstaan. Klinkt logisch, maar is makkelijker gezegd dan gedaan.

Daarnaast is de organisatie vaak verspreid over verschillende locaties en wordt er wellicht gewerkt vanuit zelfstandige instituten in plaats vanuit één overkoepelend merk. Hierdoor ben je van elkaar niet op de hoogte van de contentplanning of communiceer je tegenstrijdige boodschappen.
Verder is de potentiële student of cursist niet je enige doelgroep. Je hebt ook te maken met een breed palet aan stakeholders waarmee je wil samenwerken of moet communiceren. Denk aan de overheid, kennisinstellingen, gemeenten of werkgevers.

Daarbovenop kent elk jaar de spanning van de deadlines, aanmeldingen en (start)momenten wat maakt dat contentmarketing net even anders werkt in onderwijsland. Daarom is voor deze sector een content- en kanaalstrategie onmisbaar.

Meld je aan
  • Programma
  • Inhoud & resultaat
  • Werkwijze
  • Doelgroep
  • Praktische informatie
  • Locatie & bereikbaarheid
Programma

Hoe ziet het programma eruit?

11:00 – 12:00 Intro Contentstrategie & Kanaalstrategie
12:00 – 13:00 Lunch
13:00 – 13:45 Case & uitleg
13:45 – 14:45 Sprint 1
14:45 – 15:00 Break
15:00 – 15:30 Sprint review
15:30 – 16:30 Sprint 2
16:30 – 17:00 Sprint review & wrap-up

Inhoud & resultaat

Welke onderwerpen komen aan bod?

Kennis

Wat is een contentstrategie en kanaalstrategie? Waarom zijn deze strategieën onmisbaar, juist ook voor onderwijsinstellingen? Hoe creëer je draagvlak voor deze strategieën?

Theorie in de praktijk (twee sprints)

In zeven stappen een content- en kanaalstrategie:

  1. Blik op de organisatie: why, how, what
  2. Doelgroepen in persona’s & profielen
  3. Klantreizen en contentdoelen
  4. Van essentie naar kernboodschappen
  5. Het DNA van je content bepalen
  6. Kanalen: doelen, voorkeur & samenhang
  7. Reizen door kanalen
  8. Draagvlak: de organisatie meekrijgen

Tijdens deze workshop ligt de nadruk op het ontwikkelen van een content- en kanaalstrategie en niet op het maken van content.

Werkwijze

Volgens welke methodiek werk je tijdens de workshop?

Tijdens de workshop passen we de Agile methodiek Scrum toe. In twee intensieve sprints ontwikkel je samen met andere vakgenoten uit de onderwijssector een contentstrategie en kanaalstrategie voor een fictieve opleider. De opdrachten voor deze sprints zijn vooraf al bepaald en ga je in teamverband uitwerken.

Geen ervaring met scrum? Dat is geen probleem! Voordat we starten met de sprints, leggen we uit waarom en hoe we het gaan toepassen tijdens de workshop.

Doelgroep

Voor wie is de workshop?

Deze workshop wordt speciaal georganiseerd voor onderwijsinstellingen, opleiders en scholen die de strategische inzet van content en kanalen in hun organisatie willen optimaliseren. Dat kunnen bijvoorbeeld teamleiders, contentmanagers, marketingmanagers, communicatie-adviseurs, contentspecialisten, redacteuren of marketing- en communicatiemedewerkers zijn.

Praktische informatie

Wat je moet weten over de workshop

  • Deelname aan de workshop is kosteloos.
  • De workshop duurt van 11:00 uur – 17:00 uur.
  • Na afloop van de workshop ontvang je een certificaat van deelname.
  • Een uitgebreide lunch, koffie, thee, water, frisdrank, vers fruit en tussendoortjes zijn inbegrepen.
  • Het aantal deelnemers tijdens de workshop is tussen de 8 en 20 personen. Per 8 personen is er een eigen begeleider aanwezig, zodat iedereen voldoende aandacht krijgt.
  • Deze workshop kan ook incompany gegeven worden.
Locatie & bereikbaarheid

Je vindt ons in het hart van de Randstad

Data Direction is gevestigd in Het Nieuwe Kantoor (HNK) Den Haag. Op deze locatie worden ook de workshops gehouden.

Het Nieuwe Kantoor (HNK) in Den Haag, eenvoudig te bereiken vanaf de A4 (routebeschrijving).

Contact Data Direction HNK Locatie Den Haag

ContentLAB Workshop Sprint Data Direction
  • ContentLAB

Dé plek voor kennis, inspiratie en onderzoek

Sinds 1995 heeft Data Direction een enorme berg contentkennis opgebouwd en heeft verschillende onderwijsinstellingen ondersteund bij de ontwikkeling van een content- en kanaalstrategie.
Tijdens deze workshops delen we graag onze ervaring, kennis en kunde over de inzet van content en kanalen in de onderwijssector.

Meld je aan

Locatie Workshop

De ContentLAB workshops van Data Direction worden gehouden in Het Nieuwe Kantoor (HNK) in Den Haag, eenvoudig te bereiken vanaf de A4 (routebeschrijving).

Meld je aan voor de workshop Contentstrategie & kanaalstrategie voor onderwijs op 14 maart

  • Deelname aan het ContentLAB is kosteloos. Je kan tot uiterlijk een week voor het LAB jezelf kosteloos afmelden via info@datadirection.nl. Meld jij je niet (op tijd) af? Dan zijn wij genoodzaakt om de kosten voor deelname in rekening te brengen aan jou of jouw organisatie.