Ga direct naar inhoud

Van Reclame naar Content

Sinds onze eerste werkdag in 1994 is ons vak drastisch veranderd. Toen was reclame de motor achter de rinkelende kassa. Nu moet je je klant ‘persoonlijk kennen’. Door deze kennis én creatieve content kan je op maat communiceren. Mensen raken hierdoor vertrouwd met je merk en laten je omzet stijgen. In ‘Van Reclame naar Content’ laten we deze verschuiving zien: aan de hand van de mensen die voorop liepen in de ontwikkelingen presenteren we je de geschiedenis van 25 jaar content.

De documentaire

Vroeger was één aantrekkelijke tv-spot rond het achtuurjournaal genoeg om iedereen naar de winkel te lokken. Je kent ze wellicht nog wel ‘melk de witte motor’ of ‘Alleen als ie ijs- en ijskoud is’.

Die gouden tijd bestaat niet meer. Tegenwoordig komt er veel meer bij kijken om kassa’s te laten rinkelen. Het succes wordt nu bepaald door data over klanten, algoritmen en creatieve content om in te spelen op de behoefte van de klant.

Van samen tv kijken naar alleen op eigen smartphone turen

In 25 jaar is er veel veranderd. De nadruk is verschoven van reclame naar content, van zenden naar interactie en van massa-communicatie naar gepersonaliseerde communicatie. In deze video gaan we in op die geschiedenis.

Toen zenden heel gewoon was

Het waren gouden tijden voor bedrijven die een goed reclamebureau hadden in de jaren 80. De creatieve geesten van die tijd maakte prachtige campagnes. Campagnes die direct een hit werden en voor heel veel omzet zorgden. Geen wonder dat de creatieve geesten uit die tijd veelvuldig bekroond werden.

Content op maat & de mens achter techniek

Die gouden tijden bestaan niet meer. Er is wel een nieuwe tijd aangebroken waarin bedrijven, met content-op-maat, aan hun business bouwen. Hoe? Met data, data, data en nog eens data: kennis over elk detail van je doelgroep. Het is dé grondstof om content te maken die precies bij je doelgroep past. Het ook is dé grondstof om algoritmes te ontwikkelen om content door computers te laten schrijven en chatbots je klanten op maat te laten bedienen.


Vakmensen in de hoofdrol

Mensen maken het vak. Dat laat de documentaire 'Van Reclame naar Content' zien. Zes gedreven vakmensen vertellen over hun ervaringen, uitdagingen en successen in de afgelopen 25 jaar:

Jaren 80 'Toen reclame heel gewoon was'

Harry Kramp is een van de meest bekroonde tekstschrijvers in de reclamewereld en verantwoordelijk voor slogans als: ‘Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch.’ en ‘Melk. De witte motor.’ Hij sleepte verschillende prestigieuze prijzen in de wacht en werd in 1996 verkozen tot Reclameman van het Jaar. Jarenlang stond hij aan het roer van een van de grootste reclamebureaus van Nederland.

Begin jaren 90 'Content naar keuze'

Theo Kampschreur was begin jaren ’90 verantwoordelijk voor de startup van een aantal ondernemingen die opereerden op het grensvlak van Telecom, ICT en media.

Als directeur van Telenetwork Nederland BV, leerde hij samen met een vaste kern medewerkers, Nederland massaal gebruik te maken van de eerste interactieve telefoondiensten op basis van voice response-technologie (audiotex). Maar ook van sms en de eerste generatie gsm-telefoons als instrument voor entertainment en mobiele informatiediensten.

Rond 1995 'De wereld verandert totaal'

Gegrepen door de mogelijkheden van het web zette Wim Andrea in 1994 zijn eigen webbureau, Content is King, op. Vanuit de visie dat websites alleen met content relevant kunnen worden, hielp Content is King verschillende bedrijven hun eerste stappen online te zetten. In 1996 verkocht hij zijn bedrijf en werd vervolgens managing partner bij de het reclamebureau PPGH JWT _Colors en later bij het reclamebureau Saatchi & Saatchi Direct.

Begin 2000 'Mensen vinden elkaar online'

Liesbet Zikkenheimer ontwikkelde en lanceerde voor uitgever VNU in 1997 Libelle op Internet. Na het onstuimige succes van Libelle op Internet realiseerde zij voor VNUook Margriet Online en een internetplatform voor Viva. Een grote vrouwensite met portalfunctie kon niet uitblijven, vond VNU, en stelde Zikkenheimer aan als manager internet development voor het platform VrouwOnline.

Rond 2015 'Nieuwe kanalen, nieuwe kansen'

Samen met ondernemer Ralph de Geus en oud-profvoetballer Demy de Zeeuw richtte Juul Manders in 2013 Juramy op: de holdingcompany van 433, BALR. en Wannahaves.

Met BALR. heeft Juul Manders een luxe lifestyle-merk opgericht, geïnspireerd op het leven van een voetballer buiten het veld. In minder dan 5 jaar groeide BALR. uit tot een toonaangevend merk dat in meer dan 150 landen verkocht wordt en door supersterren als DJ Hardwell, Neymar Jr. en Di Maria wordt gedragen.

In 2020 'Content op maat'

Thomas Marzano is Global Head of Brand Experience bij Philips. Hij begon zijn carrière in de muziek. Hij was altijd geïnteresseerd in technologie, maar vooral in de mens achter die techniek. Want die mensen wil je bereiken. Bij Philips is hij verantwoordelijk voor de merkbeleving en de bijhorende strategie. Voor BtoB en BtoC moet hij wereldwijd deze strategie vormgeven en uitrollen.