Van Reclame naar Content

De geschiedenis

Vijfentwintig jaar geleden was reclame heel gewoon, de 06-informatielijnen waren de eerste businessmodellen om (snel veel) geld te verdienen. De telefoons in de huiskamer werden door koppeling met televisie interactief. Bedrijven zetten de eerste voorzichtige stappen op internet om even later door te stomen naar een directe dialoog met klanten via social media. In een razend tempo is de relatie met (potentiële) klanten getransformeerd van ‘afstandelijke zendende communicatie’ naar persoonlijk via ‘dialoog communicatie’.

  • Jaren 80
  • Jaren 90
  • Rond 1995
  • Begin 2000
  • Rond 2010
  • In 2020...
Jaren 80

Toen was reclame heel gewoon

Jaren 80, de industrialisatie vereist een snelle afzet van grote aantallen goederen. Reclame springt hier handig op in, met boodschappen voor grote groepen mensen. Credo: ‘Massa is kassa.’

 

Lees verder

Jaren 90

De 06-informatielijn: wie kent ‘m nog?

Even bellen om te horen hoe laat het precies is, of wat er speelt in de wereld: in de jaren 90 voorzien verschillende 06-informatielijnen ons van alledaagse informatie tegen een verhoogd tarief. De diensten laten zien dat er met informatie geld valt te verdienen.

 

Lees verder

Rond 1995

De eerste stappen op het internet

Op 15 januari 1994 opent wethouder Frank de Grave De Digitale Stad (DDS): een platform waarop Amsterdammers onder meer over publieke thema’s in debat kunnen gaan, een bibliotheek kunnen bezoeken en informatie over bedrijven kunnen opzoeken. Dit is het startschot voor intensief internetgebruik op Nederlandse bodem.

 

Lees verder

Begin 2000

Internet breekt door

De doorbraak van internet zorgt voor tumult bij traditionele media. Steeds meer budget gaat naar nieuwe spelers op de advertentiemarkt, zoals Google en Facebook. Uiteindelijk kiezen ook uitgevers het digitale pad. Zo komt VNU met onlineconcepten voor Libelle, Autoweek en de vacatures van Intermediair.

 

Lees verder

Rond 2010

Social media De heilige graal in een geoliede contentmachine

Facebook, Twitter, Instagram: social media is booming. Het aantal kanalen groeit en consumenten worden op steeds meer media actief. Ze bepalen zelf welke informatie ze wanneer tot zich nemen. Ze hebben geen reclame of gevestigde media meer nodig om te beslissen wat relevant voor ze is.

 

Lees verder

In 2020...

Creatieve geesten & slimme machines

Met verschillende middelen en kanalen die 24/7 ‘aan’ staan, wordt het steeds moeilijker om een boodschap over te brengen zonder dat die overstemd wordt door andere berichten. Zoals we in de jaren 90 beginnen te zappen tijdens tv-reclames, klikken of swipen we nu content weg op onze pc of smartphone.

 

Lees verder

Van massaal zenden naar een persoonlijke dialoog

Vijfentwintig jaar geleden bepaalde de adverteerder het bereik en moment van contact. Door de groei van internet werd dit omgedraaid. Het bereik én moment van het contact wordt nu door de klant bepaald. Het gaat nu om feilloos weten op welk moment, welke doelgroep, wat wil weten én dat het ook nog goed past bij de propositie van het merk. In vijfentwintigjaar is communiceren met één boodschap naar de massa verschoven naar een persoonlijke dialoog, waar de communicatie tussen klant en merk twee kanten op gaat.

Klanten aan de knoppen

Vijfentwintig jaar geleden ondenkbaar: user generated content. Vandaag de dag vertelt iedereen wat ze van een bedrijf of product vinden. Want wie weet beter wat een bedrijf of een product waard is dan de klant? Daar maken de bedrijven van nu gebruik van. Door interessante verhalen over het product, de visie en filosofie van het bedrijf delen ontstaat er een dialoog. (Potentiële) klanten voelen zich daardoor verbondenen delen hun mening. In vijfentwintig jaar is de rol van ‘de ontvanger van het verhaal’ verschoven naar de ‘verteller van het verhaal’.

Dankzij data weten we wat doelgroepen willen

Vijfentwintig jaar geleden lag de focus alléén op het meten van gedrag. Tegenwoordig ligt de focus óók op het weten van de behoefte. Kortom, het draait nu om kennis over elk detail van de doelgroep; gedrag én behoefte. 75% van de consumenten verwacht in 2020 dat bedrijven in staat zijn om hun behoeften te voorspellen en daardoor relevante suggesties kunnen doen, nog voordat ze contact hebben gezocht. Vroeger acteerden we op basis van het gedrag tijdens en na het klantcontact. Nu acteren we óók op basis van kennis, voordat het klantcontact plaatsvindt.

Liever kijken?

In de documentaire ‘Van Reclame naar Content‘ schetsen zes vakgenoten een helder beeld van hoe de wereld van marketing en communicatie totaal is veranderd. Bekijk de documentaire 'Van Reclame naar Content'.

Bekijk de documentaire