De geschiedenis

In 2020...

Met verschillende middelen en kanalen die 24/7 ‘aan’ staan, wordt het steeds moeilijker om een boodschap over te brengen zonder dat die overstemd wordt door andere berichten. Zoals we in de jaren 90 beginnen te zappen tijdens tv-reclames, klikken of swipen we nu content weg op onze pc of smartphone. 

  • Van Reclame naar Content | In de tijd

Creatieve geesten en slimme machines gebruiken dieptekennis over de klant

In dit tumult toch iemands aandacht trekken en vasthouden, lukt alleen met een combinatie van creatieve en redactionele content. Creatieve content raakt, vermaakt en verrast, en verleidt zo mensen om door te klikken of verder te lezen. Redactionele content levert hoogwaardige informatie over een product, dienst of merk, die consumenten ondersteunt bij hun beslissing.

Redactionele content wordt nu al niet meer alleen door redacteuren gemaakt. Ook AI-technologie kan eenvoudige content creëren, zoals productbeschrijvingen. De NOS zette al een bot in om de uitslagen van de Provinciale Statenverkiezingen in kaart te brengen.

In de toekomst draaien content en reclame volledig om diepe kennis van de doelgroep. Hoe meer je van je beoogde klanten weet, hoe beter je met content op hun gedachten, interesses en activiteiten kunt inspelen. Dat vraagt om nauwe samenwerking tussen slimme machines en creatieve geesten.

Bekijk de hele tijdlijn

De combinatie van slimme algoritmen en creatieve geesten leidt tot enthousiaste en trouwe klanten.

Data Direction
  • Bijdrage van Data Direction aan deze tijd

Creatieve content is vandaag de dag weer net zo nodig als vroeger in de jaren 80 en 90, Een boodschap moet immers opvallen in die enorme berg content. Creatieve content raakt, vermaakt, verrast, verleidt en is authentiek, menselijk en vooral geloofwaardig.

Het maken van die content kan niet zonder echt creatief talent. Net als in de gouden reclamejaren is er weer behoefte aan topcreativiteit. Maar nu is het fundament daarvoor een goed doordachte contentstrategie waarin ook alle kennis over de doelgroep staat.

Data Direction heeft o.a. bij Robeco, ABN-AMRO, Schiphol en vele andere bedrijven de contentstrategie ontwikkeld en geïmplementeerd.

  • Documentaire

Liever kijken

In de documentaire ‘Van Reclame naar Content‘ schetsen zes vakgenoten een helder beeld van hoe de wereld van marketing en communicatie totaal is veranderd. Bekijk de documentaire ‘Van Reclame naar Content’.

Bekijk de documentaire