De geschiedenis

Rond 1995

Op 15 januari 1994 opent wethouder Frank de Grave De Digitale Stad (DDS): een platform waarop Amsterdammers onder meer over publieke thema’s in debat kunnen gaan, een bibliotheek kunnen bezoeken en informatie over bedrijven kunnen opzoeken. Dit is het startschot voor intensief internetgebruik op Nederlandse bodem.

  • Van Reclame naar Content | In de tijd

De eerste stappen op het internet

Niet alleen steden, ook bedrijven zetten hun eerste stappen online. Met websites die er vaak uitzien als een folder. Later komen er interactieve websites, die echt een aanvulling zijn op andere reclame-uitingen.

Met de opkomst van internet beginnen consumenten zich via meerdere kanalen te oriënteren. Reclame verandert hierdoor: in plaats van aanbodgericht te communiceren, gebeurt dit vaker vraaggericht. Daarvoor is het belangrijk om te weten wat klanten willen en nodig hebben. Het wordt de kunst om op het juiste moment met de juiste boodschap te komen.

 

In 1996 spreekt Bill Gates de legendarische woorden: ‘Content is King.’ Toch is op maat gemaakte content eind jaren 90 nog geen gemeengoed. Aantrekkelijke, kwalitatief hoogstaande content al helemaal niet. De aandacht gaat vooral uit naar de technologische kant van internet, niet naar wat erop staat.

Bekijk de hele tijdlijn

Kun je het je voorstellen: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram of Snapchat zónder content? Een digitaal platform zonder content is een lege huls.

Data Direction
  • Bijdrage van Data Direction aan deze tijd

Aan de wieg van één van de eerste Nederlandse websites

Data Direction stond aan de wieg van één van de eerste Nederlandse websites. Marktonderzoekbureau NIPO was er vroeg bij en stelde via de website o.a. onderzoeken ter beschikking. Dat was uniek want halverwege de jaren negentig waren websites digitale folders.

De structuur was de gebruikelijke voor die tijd: een homepage met weinig content waarop naar achterliggende pagina’s werd doorverwezen. Op deze pagina’s stond content voorop.

Data Direction ontwikkelde het concept en was verantwoordelijk voor het gehele project. Het belang van content voor succes op internet was toen al duidelijk voor Data Direction. Daarom werd binnen NIPO, door Data Direction, ook een redactieteam aangesteld.
  • Documentaire

Liever kijken?

In de documentaire ‘Van Reclame naar Content‘ schetsen zes vakgenoten een helder beeld van hoe de wereld van marketing en communicatie totaal is veranderd. Bekijk de documentaire ‘Van Reclame naar Content’.

Bekijk de documentaire