De geschiedenis

Begin 2000

De doorbraak van internet zorgt voor tumult bij traditionele media. Steeds meer budget gaat naar nieuwe spelers op de advertentiemarkt, zoals Google en Facebook. Uiteindelijk kiezen ook uitgevers het digitale pad. Zo komt VNU met onlineconcepten voor Libelle, Autoweek en de vacatures van Intermediair.

  • Van Reclame naar Content | In de tijd

Internet breekt door

Het businessmodel van de traditionele mediapartijen verandert nauwelijks. Journalisten en uitgevers blijven verantwoordelijk voor content, soms met de inbreng van consumenten die online actief zijn. Abonnees en adverteerders betalen nu voor een heel pakket aan diensten en producten.

Maar er komen ook partijen op de markt die uitsluitend digitaal exploiteren. Zoals Startpagina.nl (1998) en Nu.nl (1999). In 2005 is Adfactor een van de eerste partijen die merken de mogelijkheid biedt om via specifieke sites en blogs aandacht voor producten te vragen.

Ook het bedrijfsleven kiest steeds vaker de digitale weg. E-commerce en e-business worden een begrip. Met de start van Marktplaats (1999), Bol.com (1999) en Coolblue (1999) zien nieuwe, op ‘online’ geënte businessmodellen het levenslicht.

Marketing via ‘mobiel’ komt langzaam op. Het aantal devices waarop consumenten informatie zoeken, groeit. Contentmakers moeten steeds meer nadenken over multimediaal toepasbare content: voor álle kanalen en middelen. Met als extra uitdaging dat elke bezoeker op elke device een nét iets andere content-variant te zien moet krijgen.

Bekijk de hele tijdlijn

Content wordt steeds meer volwassen.

Data Direction
  • Bijdrage van Data Direction aan deze tijd

Implementatie van interactieve media- en e-businesstrajecten bij uitgever

ANP, het grootste Nederlandse persbureau, maakte rond de eeuwwisseling grote ontwikkelingen door. In die periode werden internet en interactie steeds belangrijker.

Data Direction gaf voor ANP uitvoering aan verschillende interactieve media- en e-businesstrajecten. Zo verdwenen de satellieten van de daken. Die werden vervangen door een digitaal productie- en distributieplatform. Alle media redacties ontvingen hun nieuwsberichten voortaan via een digitaal platform. Ook implementeerde Data Direction, voor ANP,  de beeldbank en een digitale knipseldienst
  • Documentaire

Liever kijken?

In de documentaire ‘Van Reclame naar Content‘ schetsen zes vakgenoten een helder beeld van hoe de wereld van marketing en communicatie totaal is veranderd. Bekijk de documentaire ‘Van Reclame naar Content’.

Bekijk de documentaire