De geschiedenis

Rond 2010

Facebook, Twitter, Instagram: social media is booming. Het aantal kanalen groeit en consumenten worden op steeds meer media actief. Ze bepalen zelf welke informatie ze wanneer tot zich nemen. Ze hebben geen reclame of gevestigde media meer nodig om te beslissen wat relevant voor ze is.

  • Van Reclame naar Content | In de tijd

Social media, de heilige graal in een geoliede contentmachine

Op social media geven consumenten hun mening over merken: kritisch, of door te laten zien van welke ze fan zijn. Dat geldt vooral voor mode-, auto-, elektronica- en woonproducten. Aan bedrijven de uitdaging om van hun enthousiaste ambassadeurs op social media, merktrouwe consumenten te maken.

Dat lukt alleen met aantrekkelijke content die gecoördineerd over alle kanalen wordt uitgezet. Lastig, want voor verschillende kanalen zijn vaak verschillende afdelingen verantwoordelijk: de website ligt bij IT, social media bij Corporate Communicatie en folders bij Marketing. Daarom beginnen organisaties contentteams op te zetten, waarbij strategen, beeldredacteuren, copywriters en visual designers vanuit dezelfde uitgangspunten samenwerken.

Bekijk de hele tijdlijn

Perfecte content die inspeelt op de wensen en behoeften van de doelgroep, en gebaseerd is op een stevige, bedrijfsbrede contentstrategie.

Data Direction
  • Bijdrage van Data Direction aan deze tijd

Van idee tot publicatie

Contentmanagement is het proces van idee tot en met publicatie. Content moet volgens een contentstrategie worden ontwikkeld en beheerd om het gewenste effect en doel te bereiken. Maar minstens zo belangrijk is het om goede spelers op de juiste plek te zetten. Als dat allemaal klopt kan er effectief op de wensen en behoeften van (potentiële) klanten worden ingespeeld.

Data Direction heeft voor Schiphol een contentmanagementorganisatie ingericht om de “wedstrijden” op de luchthaven goed te kunnen spelen.

Schiphol Taalpaspoort Content DNA

  • Documentaire

Liever kijken?

In de documentaire ‘Van Reclame naar Content‘ schetsen zes vakgenoten een helder beeld van hoe de wereld van marketing en communicatie totaal is veranderd. Bekijk de documentaire ‘Van Reclame naar Content’.

Bekijk de documentaire