Van Reclame naar Content

De documentaire

Als mensen willen we elkaar bereiken, beïnvloeden, raken, informeren en binden. Dat is altijd zo geweest. Maar hoe we dat doen is afhankelijk van de periode waarin we leven en de mogelijkheden en technieken die er op dat moment zijn. In de documentaire ‘Van Reclame naar Content‘ wordt een helder beeld geschetst van hoe de wereld van marketing en communicatie totaal is veranderd.

Bekijk de documentaire

Documentaire ‘Van Reclame naar Content’

Documentaire: Van Reclame naar Content

Van samen tv kijken naar alleen op eigen smartphone turen

In 25 jaar is er veel veranderd. De nadruk is verschoven van reclame naar content, van zenden naar interactie en van massa-communicatie naar gepersonaliseerde communicatie. In deze video gaan we in op die geschiedenis.

Toen zenden heel gewoon was

Het waren gouden tijden voor bedrijven die een goed reclamebureau hadden in de jaren 80. De creatieve geesten van die tijd maakte prachtige campagnes. Campagnes die direct een hit werden en voor heel veel omzet zorgden. Geen wonder dat de creatieve geesten uit die tijd veelvuldig bekroond werden.

Content op maat & de mens achter techniek

Die gouden tijden bestaan niet meer. Er is wel een nieuwe tijd aangebroken waarin bedrijven, met content-op-maat, aan hun business bouwen. Hoe? Met data, data, data en nog eens data: kennis over elk detail van je doelgroep. Het is dé grondstof om content te maken die precies bij je doelgroep past. Het ook is dé grondstof om algoritmes te ontwikkelen om content door computers te laten schrijven en chatbots je klanten op maat te laten bedienen.

Vakmensen in de hoofdrol

Mensen maken het vak. Dat laat de documentaire 'Van Reclame naar Content' zien. Zes gedreven vakmensen vertellen over hun ervaringen, uitdagingen en successen in de afgelopen 25 jaar.

  • Jaren 80
  • Jaren 90
  • Rond 1995
  • Begin 2000
  • Rond 2015
  • In 2020...
Jaren 80

Jaren 80 'Toen reclame heel gewoon was'

Harry Kramp

Harry is een van de meest bekroonde tekstschrijvers in de reclamewereld en verantwoordelijk voor slogans als: ‘Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch.’ en ‘Melk. De witte motor.’ Hij sleepte verschillende prestigieuze prijzen in de wacht en werd in 1996 verkozen tot Reclameman van het Jaar. Jarenlang stond hij aan het roer van een van de grootste reclamebureaus van Nederland.

Jaren 90

Begin jaren 90 'Content naar keuze'

Theo Kampschreur

Theo Kampschreur was begin jaren ’90 verantwoordelijk voor de startup van een aantal ondernemingen die opereerden op het grensvlak van Telecom, ICT en media.

Als directeur van Telenetwork Nederland BV, leerde hij samen met een vaste kern medewerkers, Nederland massaal gebruik te maken van de eerste interactieve telefoondiensten op basis van voice response-technologie (audiotex). Maar ook van sms en de eerste generatie gsm-telefoons als instrument voor entertainment en mobiele informatiediensten. 

In 2014 gooide hij het roer om: Theo is nu wethouder bij de gemeente Westervoort.

Rond 1995

Rond 1995 'De wereld verandert totaal'

Wim Andréa

Gegrepen door de mogelijkheden van het web zette hij in 1994 zijn eigen webbureau, Content is King, op. Vanuit de visie dat websites alleen met content relevant kunnen worden, hielp Content is King verschillende bedrijven hun eerste stappen online te zetten. In 1996 verkocht hij zijn bedrijf en werd vervolgens managing partner bij de het reclamebureau PPGH JWT _Colors en later bij het reclamebureau Saatchi & Saatchi Direct.

Begin 2000

Begin 2000 'Mensen vinden elkaar online'

Liesbet Zikkenheimer

Liesbet Zikkenheimer ontwikkelde en lanceerde voor uitgever VNU in 1997 Libelle op Internet. Na het onstuimige succes van Libelle op Internet realiseerde zij voor VNUook Margriet Online en een internetplatform voor Viva. Een grote vrouwensite met portalfunctie kon niet uitblijven, vond VNU, en stelde Zikkenheimer aan als manager internet development voor het platform VrouwOnline.

Rond 2015

Rond 2015 'Nieuwe kanalen, nieuwe kansen'

Juul Manders

Samen met ondernemer Ralph de Geus en oud-profvoetballer Demy de Zeeuw richtte Jules Manders in 2013 Juramy op: de holdingcompany van 433, BALR. en Wannahaves.

Scoren met Content
Met BALR. heeft Juul Manders een luxe lifestyle-merk opgericht, geïnspireerd op het leven van een voetballer buiten het veld. In minder dan 5 jaar groeide BALR. uit tot een toonaangevend merk dat in meer dan 150 landen verkocht wordt. Hoogtepunten in het bestaan van BALR. zijn voor Juul de samenwerkingen met voetballer Fernando Torres, het goede doel (RED) en dat supersterren als DJ Hardwell, Neymar Jr. en Di Maria het merk dragen.

In 2020...

In 2020 'Content op maat'

Thomas Marzano

Thomas Marzano is Global Head of Brand Experience bij Philips. Hij begon zijn carrière in de muziek. Hij was altijd geïnteresseerd in technologie, maar vooral in de mens achter die techniek. Want die mensen wil je bereiken. Bij Philips is hij verantwoordelijk voor de merkbeleving en de bijhorende strategie. Voor B tot B en B to C moet hij wereldwijd deze strategie vormgeven en uitrollen.

Een wereld van content

Data Direction staat al 25 jaar met beide benen midden in de wereld van content. We leren elke dag weer dat het vak ‘content’ een mooi, maar geen eenvoudig vak is. Vaak krijgen we dan ook te horen ‘wat is content’ of ‘waarom moet je content managen’ of ‘waarom moet je alles van je doelgroep weten om met content effect te hebben’. Allemaal redenen om onze kennis en ervaring via deze documentaire te delen met de wereld. Wat is er dan mooier om ervaren en gedreven vakmensen alles over dit prachtige content-vak te laten vertellen?

Over Data Direction

Your Content. Connected.

Wij geloven dat goede content bedrijven, medewerkers en klanten verbindt en beter laat presteren. Daarom brengen wij content naar het hart van je organisatie en zorgen ervoor dat je relevante en consistente verhalen verteld die je klanten en medewerkers raakt.

Neem contact op