Ga direct naar inhoud

Een optimale klantreis voor klanten ondersteund door een centrale contentorganisatie bij UWV

UWV heeft jaarlijks ruim 80 miljoen klantcontacten via veel verschillende communicatiekanalen. Zóveel dat klanten door de bomen het bos niet meer zagen en klaagden over onduidelijke informatie.

Ze werden van het kastje naar de muur gestuurd en kregen soms verschillende antwoorden op één vraag via telefoon, website of e-mail. Om de klanttevredenheid te verhogen en het aantal klachten terug te dringen, wilde UWV de informatievoorziening verbeteren. Daarnaast waren de taken en verantwoordelijkheden voor het ontwikkelen en managen van de content en de kanalen behoorlijk versnipperd. Net alleen voor wat betreft klantcontact, maar ook met betrekking tot de interne informatievoorziening.

Van silo's naar end-to-end klantreizen

Wij inventariseerden de verschillende contenttypen, de betrokken medewerkers en de systemen die zij gebruikten. Met behulp van de resultaten richtten we een centrale Content Management Organisatie in. De vaste kaders, richtlijnen en workflows maakten het mogelijk om steeds snel kwalitatief hoogwaardige content te produceren én beheren. Om te bepalen welke content op welke contactmomenten nodig was, hebben we end-to-end klantreizen uitgewerkt. Door de klantcommunicatieprocessen inzichtelijk te maken, werd duidelijk waar we welke content in moesten zetten. Dankzij periodieke klantvraaganalyses en verbetercirkels kan UWV blijven inspelen op de veranderende behoeftes van haar klanten.

Eenduidig, efficiënt en gewaardeerd

UWV heeft efficiency en focus aangebracht in haar contentorganisatie. Het aantal betrokken medewerkers is teruggebracht van 286 naar 61. Ontwikkeling en beheer van content en kanalen valt nu onder één afdeling. Daardoor is de communicatie eenduidig, ongeacht het kanaal. En dat werpt z’n vruchten af: van de 450.000 telefonische vragen per maand wordt 85% in één keer beantwoord, via internet ruim 70% van de 200.000 vragen. Er is duidelijk een kanaalverschuiving van telefonie naar internet: 20%. De klantwaardering is gestegen van een 5 naar een 7,5 en zijn er 60% minder klachten over onduidelijke informatie.