Cases

"Hoe krijgen en houden we onze content consistent met onze nieuwe huisstijl?"

Zorgverzekering VGZ

  • Aanleiding

Een nieuwe contenthuisstijl

VGZ is met ruim 2,1 miljoen verzekerden een van de grootste zorgverzekeraars zonder winstoogmerk van Nederland. Het belangrijkste doel is het garanderen van goede, betaalbare en zinnige zorg voor hun klanten.

VGZ wilde een nieuwe huisstijl die beter bij het karakter van de organisatie en de tijd paste. Met alleen een nieuw logo en een nieuwe vlag was VGZ er echter niet. Ook de contenthuisstijl moest worden aangepast en de content moest worden herschreven om bij de nieuwe huisstijl te versterken. De contenthuisstijl moest ervoor zorgen dat de content voor alle kanalen eenduidig is en van hoogstaande kwaliteit.

Daarnaast heeft VGZ aan Data Direction gevraagd mee te helpen bij visieontwikkeling voor de lange termijn, waarbij de ontwikkeling van een contentmanagement organisatie centraal stond.

  • Oplossing

Contentaudit en contentinstrumenten

Met een contentaudit voor de verschillende kanalen heeft Data Direction een overzicht van alle aanwezige content in contentmapppen gecreëerd en de kwaliteit van de content in kaart gebracht. Om eenduidige contentinstrumenten te ontwikkelen, die kwalitatief hoogstaande content voortbrengen, heeft Data Direction de gewenste situatie onderzocht. Op basis van deze gewenste situatie zijn de volgende instrumenten geadviseerd:

  • een content DNA waarin beschreven werd hoe VGZ hun klanten willen aanspreken in verschillende kanalen;
  • een schrijfwijzer waarin concreet beschreven is welke taal gebruikt wordt door alle medewerkers die content schrijven waarmee met klanten wordt gecommuniceerd door VGZ;
  • een beschrijving en functioneel ontwerp van een contentregister om alle content waarmee met klanten wordt gecommuniceerd in beeld te brengen. Het doel van het contentregister is om een duidelijk beeld te krijgen wat op welk moment naar welke klant verstuurd moet worden;
  • workflows om de contentcreatie en contentmanagement efficiënt uit te voeren en veel meer te stroomlijnen.
  • Resultaat

Sterke content voor een nieuw merk

De basis is gelegd voor content die het nieuwe merk versterkt en integraal contentmanagement:

  • De creatie van alle content binnen VGZ gebeurt volgens gedragen richtlijnen en is daardoor uniform en van hoogstaande kwaliteit.
  • Er is een compleet beeld van alle processen en afhankelijkheden daartussen bij de medewerkers die dagelijks met content werken (redacteuren en contentmanagers).
  • Er is een een plan voor de ontwikkeling van een contentmanagementorganisatie, waarin efficiënt volgens de ontwikkelde workflows wordt samengewerkt en een contentregister die zorgt voor inzicht en overzicht in de aanwezige content.

Meer inspiratie?

Bekijk alle cases van Data Direction.

Bekijk meer cases