Ga direct naar inhoud

Een nieuwe contenthuisstijl om het nieuwe merk te versterken

VGZ is een van de grootste zorgverzekeraars van Nederland. En wilde een nieuwe huisstijl die beter bij het karakter van de organisatie en de tijd paste.

Met alleen een nieuw logo en een nieuwe vlag was VGZ er echter niet. Ook de contenthuisstijl moest worden aangepast. De content moest de nieuwe huisstijl gaan versterken. De nieuwe contenthuisstijl moest er ook voor zorgen dat de content voor alle kanalen eenduidig en herkenbaar VGZ is. Daarnaast heeft VGZ gevraagd mee te helpen bij visieontwikkeling voor de lange termijn, waarbij de ontwikkeling van een contentmanagement organisatie centraal stond.

Contentaudit en contentinstrumenten

Met een contentaudit voor de verschillende kanalen is overzicht in alle content gecreëerd en is de kwaliteit van de content in kaart gebracht. Op basis daarvan en de nieuwe contenthuisstijl zijn de volgende instrumenten geadviseerd en ontwikkeld:
  • Een content DNA: hoe VGZ haar klanten gaat aanspreken in verschillende kanalen;
  • Een schrijfwijzer: welke taal alle medewerkers gebruiken die content ontwikkelen;
  • Een functioneel ontwerp van een contentregister: actueel overzicht van waar welke content is gepubliceerd en wat wanneer naar welke klant verstuurd moet worden;
  • Workflows: om de contentcreatie en contentmanagement efficiënt uitvoeren en veel meer te stroomlijnen.

Sterke content voor een nieuw merk

De basis is gelegd voor content die het nieuwe merk versterkt en integraal contentmanagement:
  • De creatie van alle content binnen VGZ gebeurt volgens gedragen richtlijnen en is daardoor uniform en van hoogstaande kwaliteit.
  • Er is een compleet beeld van alle processen en afhankelijkheden daartussen bij de medewerkers die dagelijks met content werken (redacteuren en contentmanagers).
  • Er is een een plan voor de ontwikkeling van een contentmanagementorganisatie, waarin efficiënt volgens de ontwikkelde workflows wordt samengewerkt en een contentregister die zorgt voor inzicht en overzicht in de gepubliceerde content in alle kanalen.