De geschiedenis

De jaren 90

Even bellen om te horen hoe laat het precies is, of wat er speelt in de wereld: in de jaren 90 voorzien verschillende 06-informatielijnen ons van alledaagse informatie tegen een verhoogd tarief. De diensten laten zien dat er met informatie geld valt te verdienen.

  • Van Reclame naar Content | In de tijd

De 06-informatielijn: wie kent ‘m nog?

Met 06-nummers kunnen ook Bulletin Board Systems (BBS) worden opgezet: een elektronisch systeem om via de telefoonlijn bestanden uit te wisselen. BBS wordt vooral populair doordat je er voor die tijd vrij snel informatie mee kunt bekijken, downloaden en delen.

Ook Teletekst is in de jaren 90 voor veel mensen een bron van informatie. Videotex is een andere technologie, die niet via het televisiesignaal gaat, maar via een telefoonlijn met modem. De 06-nummers, Teletekst en het interactieve Videotex zijn in de jaren 90 meerdere keren samengevoegd tot één geheel: ‘Interactieve Teletekst’. Met behulp van je telefoontoestel navigeer je door het systeem.

Bekende initiatieven daarvoor zijn RITS, Totaalnet, Thuisinfo en Toets9920. Door op Teletekst een bepaalde pagina op te roepen en vervolgens een 06-nummer te bellen, kun je via de televisie thuis videotexpagina’s bekijken. Ook kun je elektronisch van alles bestellen.

Internet haalt het interactieve Teletekst uiteindelijk in. Toch leren we er veel van. Bijvoorbeeld dat eenvoud en laagdrempelige toegang cruciaal zijn, net als klantgerichte content.

Bekijk de hele tijdlijn

Van zendgerichte content over producten, naar klantgerichte content die inspeelt op een behoefte.

Van Reclame naar Content
  • Bijdrage van Data Direction aan deze tijd

24/7 bestellen in 1997

Toets9220 was in 1997 het eerste multimediaconcept: de consument zelf kon voor een product het aanvraagmoment en de inhoud van een informatiepakket bepalen. Toets9220 bezorgde de consument een op maat gemaakt magazine met informatie over het product, met commerciële boodschappen van de adverteerders en met vergelijkende warenonderzoeken.

24/7 bestellen kon via de telefoon, e-mail, teletekst of internet. Door koppeling met een printing-on-demand-service ontving de consument het magazine binnen één werkdag. Het voordeel voor de adverteerders was dat de informatie elk moment kon worden aangepast. Ook ontving de adverteerder informatie over de aanvrager.

Data Direction heeft het concept uitontwikkeld en was verantwoordelijk voor de aansturing van Toets9220.

  • Documentaire

Liever kijken?

In de documentaire ‘Van Reclame naar Content‘ schetsen zes vakgenoten een helder beeld van hoe de wereld van marketing en communicatie totaal is veranderd. Bekijk de documentaire ‘Van Reclame naar Content’.

Bekijk de documentaire